Șoferii care provoacă accidente auto cu vătămări corporale sau decese de persoane, vor plăti mai mult pentru polițele de asigurare obligatorie auto. Și asta din cauza faptului că vor fi penalizați cu patru clase de malus, față de două în prezent.
Sistemul bonus-malus permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o reducere a prețului pe care îl plătesc la reînnoirea poliței RCA. Însă șoferii care au avut evenimente rutiere în anul anterior vor fi nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA.
Mai mult decât atât, pe lângă vârsta șoferului, județul în care este înmatriculată mașina sau de localitatea de domiciliu a șoferului, tariful poliței RCA este influențat și de sistemul bonus-malus, astfel că reducerea de preț poate varia între 5 și 50%, în timp ce penalizările pot aduce majorări de preț între 10 și 80%, scrie profit.ro.
Potrivit datelor, 93% dintre șoferi au beneficiat de bonus la încheierea poliței RCA, în timp ce restul au primit malus.
”Asigurații sunt penalizați prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare, în funcție de caz, astfel:
a) cu două clase pentru fiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale;
b) cu patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătății și a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane”, scrie într-un document pregătit pentru schimbarea Normei 20//2017 privind asigurările auto din România.
În acest moment, Norma 20/2017, la articolul 32, aliniatul (3), stabilește că, dacă în perioada de referință sunt înregistrate daune plătite, asigurații sunt penalizați prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu două clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire.
„Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus și 8 clase de malus; clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare. Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA la care potențialul asigurat urmează să încheie contractul RCA, în vigoare la data la care se încheie contractul RCA. Perioada de referință este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA. Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care este plătită o daună în perioada de referință, în care se reține responsabilitatea totală sau parțială a conducătorului auto”, scrie în Norma 20/2017.
Proiectul de normă introduce acum și posibilitatea completării formularului de „Constatare amiabilă de accident” prin intermediul unei aplicații electronice agreate în comun de către asigurătorii RCA și clarifică termenul în care informațiile cu privire la încheierea contractelor RCA și daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României (baza de date AIDA ce este dezvoltată și administrată de către BAAR).
De asemenea, vor fi clarificate și condițiile în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat și în special în cazul vehiculelor pentru care este efectuat transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar, precum și modul de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosință a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată și clarificarea modului de calcul a perioadei pentru care se acordă despăgubiri, scrie profit.ro.