Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), în calitate de reprezentant legitim al tuturor studenților la nivel național, alături de cele 130 de organizații studențești membre ale acesteia, solicită Guvernului României eliminarea prevederilor cuprinse în cadrul proiectului de Ordonanță de Urgență privind măsurile fiscal-bugetare pentru anul 2025 care limitează aplicarea reducerii de 90% de care dispun studenții pentru transportul intern feroviar și auto.
ANOSR critică ferm propunerea executivului de a modifica, fără nicio consultare a societății civile, începând cu 1 ianuarie 2025, prevederile art. 128 din cadrul Legii nr. 199/2023, limitând posibilitatea studenților de a beneficia de reducerea de 90%, aplicată până în prezent pentru transportul feroviar, doar pe rutele dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care se află universitatea, respectiv eliminând gratuitatea de care beneficiază studenții orfani și cei proveniți din centrele de plasament și solicită de urgență o întâlnire cu reprezentanții Guvernului înainte de ședința anunțată pentru adoptarea respectivului act normativ.
Reducerea acordată studenților pentru transportul intern feroviar, fără a exista o limitare în ceea ce privește rutele pe care studenții le pot alege pentru a se deplasa, reprezintă o facilitate consacrată a studenților, fiind specificată inclusiv în cadrul Legii învăţământului nr. 84/1995 și menținându-se până în prezent, indiferent de modificările legislative care au survenit actelor normative relevante pentru sistemul de învățământ. Restrângerea acestei măsuri esențiale pentru creșterea echității în învățământul superior ar reprezenta un regres nemaiîntâlnit la nivelul statului român din anul 1989 până în prezent în asigurarea flexibilității de deplasare a studenților.
Introducerea unei astfel de limitări creează numeroase bariere în ceea ce privește participarea studenților la stagii de internship și de practică, schimburi de experiență sau oportunități de învățare non-formală desfășurate în alte localități față de centrul universitar în care aceștia studiază, precum și pentru participarea la diverse manifestări artistice, culturale, sportive sau științifice, organizate în diferite orașe. În fapt, deși toate aceste acțiuni și demersuri au ca beneficiari direcți studenții, efectele acestora contribuie și la dezvoltarea economică a țării.
Totodată, reducerea acordată în momentul de față face ca transportul feroviar să reprezinte pentru studenți principala modalitate de a călători la nivel național. Prin faptul că studenții aleg să apeleze la transportul feroviar, subvențiile alocate de la bugetul de stat contribuie la finanțarea CFR Călători, în contextul în care operatorul de stat, principalul operator feroviar din România, este subfinanțat, fapt recunoscut de factorii de decizie în numeroase ocazii. Eliminarea posibilității de a beneficia de tarif redus cu 90% pentru toate rutele feroviare descurajează studenții să mai opteze pentru acest mijloc de transport, afectând direct finanțarea CFR Călători.
Mai mult, limitarea mecanismului de sprijin al studenților face ca România să devină singurul stat european care acordă facilități pentru transportul beneficiarilor direcți ai actului educațional doar cu jumătate de măsură, respectiv doar pentru cei care călătoresc între localitatea de domiciliu și cea în care studiază, fiind în dezacord cu măsurile de sprijin generalizate la nivel european.
Restrângerea acestui mecanism de sprijin reprezintă un blocaj în progresul asigurării echității pentru studenți, în special în contextul în care asupra funcționării sistemului de învățământ superior se dorește a fi implementată, prin intermediul aceleiași ordonanțe, altă măsură cu impact direct asupra finanțării serviciilor studențești, prin plafonarea costului standard pentru fondul de burse şi protecție socială.
În cele din urmă, sesizăm cu dezamăgire faptul că, pentru actualii factori de decizie, asigurarea echității învățământului superior nu reprezintă o prioritate, indiferent de progresele realizate în sectorul educațional prin intermediul prevederilor aduse odată cu adoptarea Legii nr. 199/2023. Ne îndreptăm, din nefericire, prin aceste măsuri, spre repetarea unui precedent ce vulnerabilizează sistemul de învățământ, respectiv spre nealocarea corespunzătoare a finanțării pentru educație, în valoarea procentului de 15% din bugetul general consolidat, prevăzut în cadrul legii. Așadar, întrucât proiectul de act normativ a fost transmis spre avizare Consiliului Economic și Social în cursul nopții trecute, reprezentanții ANOSR din cadrul structurii se vor opune ferm avizării favorabile a proiectului de act normativ atât în cadrul comisiei de educație, cât și în cadrul plenului CES.
Totodată, lansăm în spațiul public o petiție prin care solicităm Guvernului României să elimine modificările propuse în cadrul proiectului de Ordonanță de Urgență referitoare la limitarea aplicării reducerii de 90% a studenților și eliminarea gratuității studenților orfani și a celor proveniți din centrele de plasament pentru transportul intern feroviar și auto.
Petiția poate fi semnată prin accesarea următorul link: https://campaniamea.declic.ro/petitions/scoateti-trenuletul-din-ordonanta?source=web-share-api-button&utm_source=web_share_api&share=394e2e93-79ba-47a4-9c0e-935e72f54aa4&fbclid=IwY2xjawHd32tleHRuA2FlbQIxMAABHRO2axIBSCrclVZycli0MPb4ORMQc9CUfQ5TBi1GTsMHUV8fp2a1G-6WIA_aem_Co6x7MeXL5UQkrU_2Nmyig