Marile lanțuri de magazine ar putea reveni la o măsură adoptată în perioada stării de alertă: scurtarea programului de lucru. Dacă în pandemie măsura era menită să limiteze în mod greu de explicat circulația nocturnă și a generat aglomerație mai mare în orele de lucru, în noul context scurtarea programului se dorește a fi o modalitate de economisire a energiei electrice.
Potrivit unor surse din piață, o asemenea măsură este analizată de mai multe lanțuri de magazine, cum ar fi Lidl, Kaufland, Profi, Mega Image. Alternativ, se ia în considerare reducerea iluminării la vitrinele din magazine, pentru un comun mai mic de electricitate. Este analizată inclusiv renunțarea la programul non-stop la magazinele de acest fel din marile lanțuri.
Anterior, economica.net a raportat că Lidl, parte a grupul german Schwartz și cel mai mare lanț de magazine din România după cifra de afaceri, ar intenționa să reducă programul de funcționare al magazinelor din România, pentru a-și reduce costurile cu energia și, indirect, a contribui la planul la nivel european de a reduce consumul de energie electrică din perioada de vârf de consum.
Potrivit sursei citate, operatorii lanțurilor de magazine se află într-o situație delicată în urma adoptării OUG 119/2022, care a intrat în vigoare la data de 1 septembrie. Până atunci, în baza OUG 27, ei beneficiau, ca mare parte dintre consumatorii non-casnici, de plafonarea prețului la energie, plătind 1 leu/kWh, indiferent de furnizor sau de prețul de contract. După 1 septembrie, lanțurile de magazine plătesc prețul pieței, chiar dacă au existat interpretări că și ele ar trebui să beneficieze de plafonarea parțială (pentru 85% din consum) la 1 leu/kWh, pentru că noua ordonanță mai permite acest preț plafonat pentru companiile din industria alimentară.