Ministerul Finanțelor Publice vine în sprijinul mediului de afaceri și continuã procesul de simplificare și flexibilizare a schemelor de ajutor de stat pe care le administreazã.
Astfel, MFP a elaborat prin douã proiecte de acte normative modificãri schemei de ajutor de stat 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie și schemei de ajutor de stat 332/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investițiilor care promoveazã dezvoltarea regionalã prin crearea de locuri de muncã.
Principalele modificãri ale schemei de ajutor 807/2014:
Ø introducerea posibilitãții acordãrii ajutorului de stat pentru același proiect de investiții, atât pentru cheltuieli de natura activelor corporale și necorporale cât și pentru cheltuieli de naturã salarialã, fãrã a se depãși valoarea eligibilã cea mai mare a oricãreia dintre cele 2 categorii;
Ø introducerea anumitor condiții în vederea stabilirii eligibilitãții cheltuielilor de natura costurilor salariale;
Ø stabilirea mecanismului de recuperare proporționalã a ajutorului de stat plãtit pentru costuri salariale;
Ø modificarea intensitãților maxim admise în funcție de nivelul de dezvoltare al județelor, astfel încât sã se elimine decalajele de dezvoltare dintre județe prin stimularea realizãrii de investiții în județele slab dezvoltate;
Ø eliminarea unor formulare în vederea debirocratizãrii.
Principalele modificãri ale schemei de ajutor de stat instituite prin H.G. nr. 332/2014:
Ø înlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finanțare în sesiuni cu mecanismul de depunere continuã și eliminarea selecției pe bazã de punctaj;
Ø introducerea posibilitãții demarãrii proiectului de investiții dupã depunerea cererii pentru finanțare;
Ø modificarea pragului minim de creare a locurilor de muncã precum și a categoriei acestora, respectiv minimum 30 locuri de muncã ȋnalt calificate și calificate;
Ø introducerea criteriului privind angajarea forței de muncã ȋnalt calificatã și calificatã remuneratã cu un salariu minim brut lunar ȋn valoare de 8.000 lei pentru un loc de muncã înalt calificat (cca. 4.600 lei net), respectiv ȋn valoare de 5.500 lei pentru un loc de muncã calificat (cca. 3.200 lei net).
Ø eliminarea obligativitãții operatorului economic de a nu înregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare, nu se mai solicitã Cerificat de atestare fiscalã la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare. Aceastã obligație rãmâne valabilã la momentul plãții ajutorului de stat, acestea fiind solicitate de reprezentanții DGAS.
Ø modificarea intensitãților maxim admise în funcție de nivelul de dezvoltare al județelor, astfel încât sã se elimine decalajele de dezvoltare dintre județe prin stimularea realizãrii de investiții în județele slab dezvoltate;
Ø introducerea posibilitãții utilizãrii bugetului neconsumat în anii anteriori;
Ø flexibilizarea procedurii de platã a ajutorului de stat
„Vreau sã adaptãm prevederile schemelor de ajutor de stat atât la realitãțile economice cât și la nevoile și provocãrile cãrora trebuie sã facã fațã mediul de afaceri din România.
Pentru asta, lansãm în dezbatere publicã un amplu proces de consultare cu toți actorii din piațã care ar putea sã beneficieze de cele douã scheme de ajutor de stat administrate de MFP”, a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice.
Proiectele de acte normative sunt publicate pe site-ul MFP la rubrica Transparențã decizionalã.