Companiile aeriene europene au cerut, azi, 24 iulie, dezbateri la nivel international cu privire la reglementarile privind survolarea tarilor aflate in conflict, dupa prabusirea avionului malaezian in Ucraina si decizia mai multor companii de a suspenda aterizarile la aeroportul din Tel Aviv.
Asociatia Europeana a Companiilor Aeriene (AEA), impreuna cu Asociatia Internationala pentru Transport Aerian (IATA) a cerut, intr-un comunicat, „o dezbatere la nivel international cu privire la normele de securitate in spatiul aerian pentru companiile aeriene (…) organizat de Organizatia pentru Aviatia Civila Internationala (ICAO)”.
„Prabusirea avionului MH17 al companiei Malaysia Airlines (…) si recentele anulari ale zborurilor spre Tel Aviv arata necesitatea unei dezbateri cu privire la modul in care riscurile sunt evaluate de autoritatile nationale”, subliniaza AEA. Asociatia considera ca pentru pregatirea planurilor de zbor, „companiile aeriene ar trebui sa dispuna de o evaluare independenta privind riscurile si nu doar de informatiile puse la dispozitie de guverne si de autoritatile din domeniul aeronautic”.
Potrivit secretarului general al AEA, Athar Husain Khan, „prabusirea zborului MH17 al Malaysia Airlines, care zbura intr-un spatiu aerian autorizat, ridica intrebari in legatura cu modalitatea in care sunt stabilite evaluarile de risc”.
Mai multe companii internationale si-au anulat marti zborurile spre Israel, dupa ce o racheta a cazut intr-o localitate situata la cativa kilometri de nordul pistelor. Agentia Europeana pentru Siguranta Aeriana (AESA) a transmis miercuri o recomandare in acest sens, in timp ce Agentia Federala americana a Aviatiei (FAA) a ridicat miercuri seara interdictia privind zborurile catre Israel.
Survolarea sa nu a zonelor de conflict de catre avioanele civile nu este reglementata, decizii sau recomandari putand fi luate la diferite niveluri. Fiecare stat poate decide inchiderea totala sau partiala a spatiului aerian. La nivel european, companiile aplica recomandarile Eurocontrol, care administreaza spatiul aerian, si ale Agentiei europene pentru Siguranta Aeriana (AESA) si ale Organizatiei Internationale pentru Aviatia Civila, care decide la nivel mondial.
Pe de alta parte, survolarea unei regiuni aflata in conflict poate fi decisa pentru o anumita altitudine, cum a fost cazul in Ucraina inainte de prabusirea zborului MH17.
Sursa: Mediafax