La sediul Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa s-a desfășurat şedința Comitetului de Bazin, precum și pe o platformă online de videoconferință. La ședință au participat reprezentanți ai autorităților locale și județene, ai operatorilor de apă, ai instituțiilor publice, ai agenților economici și ai unui ONG pentru protecția mediului, din Bazinul Hidrografic Someș-Tisa (județele Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare și Sălaj).
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în calitate de lider de proiect, având ca partener Administrația Națională ”Apele Române” derulează proiectul „Întărirea capacității autorității publice centrale în domeniul apelor în scopul implementării etapelor a 2-a si a 3-a ale Ciclului II al Directivei Inundații – RO-FLOODS ”. În cadrul acestui proiect, Banca Mondială acordă Guvernului României asistență tehnică în scopul dezvoltării capacităţii de management al riscului la inundații din cadrul autorităţilor și al instituţiilor publice din domeniul gospodăririi apelor.
În cadrul ședinței, a fost prezentat stadiul actual al implementării hărților de hazard și de risc la inundații pentru diferite scenarii, inclusiv scenariile care țin cont de schimbările climatice. Până la finalul anului 2022, hărțile de hazard și de risc la inundații vor fi reactualizate și ulterior, vor fi integrate în Planul de Management al Riscului la Inundații (PMRI). Implicarea părților interesate reprezintă o componentă esențială a procesului de validare, întrucât managementul riscului la inundații vizează toți cetățenii din spațiul hidrografic Someș-Tisa.
Membrilor Comitetului le-au fost prezentate problemele importante de gospodărire a apelor din spațiul hidrografic Someș-Tisa privind: poluarea cu substanțe organice, poluarea cu nutrienți, poluarea cu substanțe periculoase (întâlnite în principal în zona aglomerărilor umane, a zonelor industriale, a fermelor zootehnice și a terenurilor agricole) și alterările hidromorfologice a corpurilor de apă, identificate în proiectul Planului de Management actualizat al Spațiului Hidrografic Someș-Tisa 2022-2027. Totodată, documentul propune și soluții pentru aceste activități și presiuni antropice.
Procesul de implementare a Directivei Inundații și a Directivei Cadru Apă trebuie realizat cu implicarea tuturor părților relevante interesate. Opinia experților fiecărei instituții și cunoștințele locale reprezintă o contribuție valoroasă care ar putea îmbunătăți cele două planuri: Planul de Management al Spațiului Hidrografic Someș-Tisa și Planul de Management al Riscului la Inundații.
În acest sens, vă invităm să examinați Planul de Management al Spațiului Hidrografic Someș-Tisa, disponibil pentru informarea și consultarea publicului până în 30 decembrie 2021 la următorul link: https://somes-tisa.rowater.ro/consultarea-publicului/directiva-cadru-apa/materiale-utile/ și să ne transmiteți observațiile și sugestiile completând chestionarul.