Profesorul Florinel Agafiţei a studiat cu atenţie metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar viitor şi a constatat că discipline importante precum Istoria şi Geografia vor fi contopite într-una singură, sub altă denumire.
Florinel Agafiţei, profesor de istorie şi scriitor cunoscut în Focşani, spune că în metodologia de mobilitate a personalului didactic pentru anul şcolar 2021/2022 au dispărut ca discipline de sine stătătoare obiecte precum Istoria şi Geografia, acestea fiind prinse cu denumirea de Studii Sociale.
Profesorul focşănean susţine că după ce ani de zile în care s-a urmărit reducerea orelor acestor discipline, acum se pregăteşte terenul pentru măsuri administrative, care înseamnă, în viitorul apropiat, că un profesor va preda mai multe discipline, efectul fiind eliminarea unora şi altora din sistemul de educaţie, în baza adoptării unui plan cadru adecvat comasărilor diverselor ştiinţe.
„Ce te faci când, în plină bulversare socială, anumiţi oameni scot din disciplinele şcolare denumirea milenarei ştiinţe: Istoria?
Şi o îngrămădesc lângă altele, numite, laolaltă, Ştiinţe Sociale?
Mai mult: ce te faci când observi cum alţii, mai puţini la număr, îşi păstrează acest drept, disciplina studiată de copiii lor numindu-se, să zicem, Istoria Minorităţilor şi Tradiţiilor acelei minorităţi? Observi cum Istoria Românilor se topeşte în larga aglomerare a Ştiinţelor Sociale şi te întrebi de ce… La fel te întrebi când vine vorba despre geografie, dar nu numai”, spune profesorul Florinel Agafiţei.
Dascălul este de părere că se doreşte reducerea semnificativă a zestrei cunoaşterii individuale, prin „crearea omului nou”, axat pe anumite nişe precum informatica, domeniul bancar, sportul în dauna artelor, literaturii, istoriei, geografiei etc.
„Şi, cum în cazul Fenomenului Piteşti ne-am dovedit mai inventivi decât sovieticii cu gulagul lor în ceea ce priveşte răul făcut semenilor, aşa se întâmplă şi acum; în umbra pandemiei, a morţii care seceră numeroase vieţi, a ciolaniadei politice, într-o lume unde educaţia nici nu e luată în seamă, nefiind considerată atât de importantă precum justiţia sau finanţele, (zic ei, actualii politicieni) se iau cele mai sumbre măsuri…
Eu, ca român majoritar etnic, numeric etc., şi ca profesor de Istorie, mă simt discriminat când văd că minoritarii pot spune că au istoria lor, a minoritarilor etnici, iar eu nu voi putea decât să afirm că disciplina Istorie nu mai este menţionată individual în actele emise de minister, ci aşezată sub semnul Ştiinţelor Sociale, la un loc cu alte cenuşărese…
Mai mult decât atât, şi mai departe în spirit, gândesc la John Stuart Mill care vorbea despre tirania majorităţii, întrebându-mă dacă nu se poate vorbi despre o tiranie a minorităţii, când unii sunt „mai egali decât alţii”, păstrându-şi drepturile neştirbite şi chiar mai mult decât atât”, mai declară Florinel Agafiţei.
În final, profesorul dă exemplul Japoniei, o ţară devastată de cutremure, tsunami, războaie cumplite şi bombe atomice, lipsită de resurse naturale, care s-a ridicat după 1945 doar datorită educaţiei, învăţământului, cerând conducătorilor statului să urmeze modelul românesc al lui Spiru Haret, care a dat roade atunci când a fost aplicat.