În anul 2002, Parlamentul României adopta Legea 146 prin care reglementa regimul juridic al fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti. Articolul 60 din Legea 146/2002 prevedea că „în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi Ministerul Tineretului şi Sportului va elabora regulamentul de punere în aplicare a dispoziţiilor prezentei legi”. De atunci au trecut 18 ani, fără ca acest regulament să fie oficializat.
Legea 146 prevede alcătuirea unor comisii de evaluare, supraveghere şi control, compusă din reprezentanţi ai prefectului, direcţiei judeţene pentru sport şi tineret/municipiului Bucureşti, consiliului judeţean şi ai administraţiei judeţene a finanţelor publice, deci va fi una publică şi mixtă. Federaţia Tinerilor din Constanţa a făcut de mai mulţi ani demersuri pentru constituirea acestei comisii de control. Doar Prefectul Constanţei a refuzat în mai multe rânduri să desemneze un reprezentant în această comisie, lucru care i-a determinat pe tinri să-l acţioneze în judecată. Vineri, 27 noiembrie, magistraţii Tribunalului Constanţa au decis: „Obligă pârâtul Instituţia Prefectului Judeţului Constanţa prin Prefect să desemneze, în temeiul art.29 din Legea nr.146/2002, o persoană în comisia de evaluare, supraveghere şi control a Fundatiei Judeţene pentru Tineret Constanţa”.
„Este o victorie ce reprezintă un prim pas pentru ca tinerii din Constanţa să beneficieze de ceea ce le-a aparţinut dintotdeauna, dar de ce nu au beneficiat niciodată!”, spun cei de la Federaţia Tinerilor din Constanţa care subliniază că decizia Tribunalului, dacă va rămâne definitivă, poate crea un precedent pentru constituirea acestor comisii în toate judeţele ţării care vor verifica Fundaţiile care au preluat patrimoniul UTC. Vineri, 27 noiembrie a.c, instanţa s-a pronunţat asupra desemnării unei persoane care sa evalueze, supravegheze şi să controleze activitatea fundaţiei judeţene pentru tineret Constanţa, astfel încât patrimoniul să fie gestionat în interesul tinerilor. Existenţa comisiei şi desemnarea unui membru în cadrul acesteia este importantă pentru funcţionarea fundaţiei, întrucât monitorizează activitatea acesteia şi felul în care este administrat patrimoniul.
Astfel, Federaţia Tinerilor din Constanţa solicită prefectului Constanţei, Silviu-Iulian Coşa, să dea curs hotărârii instanţei şi să desemneze o persoană în Comisia de evaluare, supraveghere şi control a fundaţiei judeţene pentru tineret. Reprezentanţii tinerilor vor continua să facă toate demersurile necesare pentru ca legea să fie respectată, iar tinerii sa primească ceea ce li se cuvine! “Ne bucurăm să aflăm că, într-un final, nouă, tinerilor constănţeni, ni s-a dat dreptate, fiind cu un pas mai aproape de cea mai importantă victorie- recuperarea patrimoniului UTC de către comunitate, în general, şi de către tineri, în special”, spune Roxana Ioana Şerban, preşedinte FTC.
Cazul Maramureş: Fundaţia judeţeană, desfiinţată în baza Legii 146 Un caz aparte este cel înregistrat în judeţul Maramureş. Aici, comisia de control şi evaluare s-a constituit în baza Legii 146/2002, chiar dacă nu exista un regulament de aplicare a legii. Comisia a decis în anul 2013 desfiinţarea Fundaţiei pentru tineret Maramureş. Cazul a ajuns pe rolul instanţelor. În anul 2017, Curtea de Apel Cluj a decis definitiv că soluţia comisiei este una legală. Curtea a reţinut în esenţă că din moment ce nu a fost contestat actul administrativ de constituire a Comisiei de Evaluare Supraveghere şi Controlul Activităţii Fundaţiei Judeţene pentru tineret şi cum în decurs de o perioadă îndelungată de la adoptarea legii, Guvernul nu a adoptat un regulament de punere în aplicare a acestei legi şi în condiţiile în care funcţionarea şi atribuţiile comisiei sunt circumscrise prevederilor art. 31 alin. 4 din Legea 146/2002, respectiv de constatare a dizolvării de drept, lipsa unui regulament nu este în măsură să determine nelegalitatea actului administrativ, deoarece scopul legii intrate în vigoare este de a evita ca bunurile din patrimoniul fundaţiei să fie înstrăinate, fiind obligatoriu ca acestea să fie preluate în domeniul public al judeţului Maramureş şi în administrarea Consiliului judeţean în vederea perpetuării caracterului public al acestor bunuri imobile”, se arată în motivarea instanţei.