Mai multe organizatii neguvernamentale si universitati au transmis un memoriu, in contextul adoptarii de catre Guvern a Memorandumului privind eficientizarea sectorului de transport feroviar, prin care cer modificarea unor prevederi, astfel incat calea ferata sa fie dezvoltata, nu redusa. Principalele organizatii non-guvernamentale din mediul academic, de afaceri, tehnic feroviar si ingineresc din Romania au transmis, catre autoritatile publice centrale si locale din Romania, dar si Comisiei Europene, un memoriu privind rolul caii ferate si viitorul acestei industrii in Romania.
Semnatarii precizeaza ca documentul a fost emis in contextul adoptarii de catre Guvern a Memorandumului Guvernamental privind eficientizarea sectorului de transport feroviar, care prevede printre altele, reducerea retelei feroviare din Romania cu 4.000 km, reducerea scopului serviciilor sociale pe calea ferata, dar si infiintarea unei noi Autoritati de Reforma Feroviara.
Autorii spun ca au identificat cateva argumente in favoarea mentinerii si dezvoltarii caii ferate si in Romania, dar si cateva masuri care vin sa completeze sau sa inlocuiasca propunerile din Memorandumul Guvernamental.
Initiatorii documentului arata ca reteaua feroviara actuala a Romaniei se afla sub media europeana, in timp ce infrastructura rutiera de drumuri europene si autostrazi o depaseste din punct de vedere al accesibilitatii, dar si ca statul si-a asumat promovarea transportului feroviar printr-o serie de strategii care vizeaza dezvoltarea durabila si reducerea emisiilor poluante, cum ar fi „Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei Orizonturi 2013-2020-2030” sau „Strategia Nationala a Romaniei privind Schimbarile Climatice 2013 – 2020”.
Alte argumente se refera la faptul ca aceasta modalitate de transport prezinta cel mai mic impact asupra mediului din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de sera, dar si asupra populatiei din punct de vedere al zgomotului produs, precum si cel mai bun raport de utilizare a materiilor prime.
„Calea ferata prezinta cel mai bun raport dintre modurile de transport terestre privind siguranta calatorilor si marfurilor, este un bun contribuitor la bugetul central si bugetele locale, creeaza locuri de munca pentru cetatenii romani si doar lipsa cronica a fondurilor pentru investitii si intretinere conduce la imaginea falsa a unui sistem aparent ineficient”, se arata in memoriu.
Semnatarii documentului solicita Guvernului sa renunte la instituirea unei Autoritati de Reforma Feroviara si sa infiinteze un departament de reforma feroviara in cadrul Ministerului Transporturilor sau a Autoritatii Feroviare din Romania, precum si o Autoritate de Transport.
De asemenea, Guvernului i se solicita reevalurea importantei rutelor secundare pentru asigurarea conectivitatii comunitatilor umane si de afaceri, renuntarea la politica de inchidere a celor 4.000 de km de cale ferata, asigurarea finantarii adecvate a serviciilor sociale de pe rutele secundare si actualizarea legislatiei nationale pentru a permite autoritatilor publice locale implicarea in intretinerea, dezvoltarea si derularea operatiunilor de transport pe calea ferata.
Semnatarii mai cer infiintarea unor companii/agentii de investitii in material rulant pentru transportul de calatori si in infrastructuri de transport, dar si pregatirea adecvata a obiectivelor, scopului si continutului contractelor de servicii publice, in concordanta cu legislatia nationala si europeana.
„Implementarea adecvata a propunerilor grupului de lucru vor conduce la cresterea economiei Romaniei si la ameliorarea conditiilor de viata a locuitorilor acestei tari, contribuind la alinierea la standardele europene inclusiv in domeniul mobilitatii persoanelor si marfurilor”, spun autorii memoriului.
Semnatarii documentului sunt: Academia de stiinte Tehnice din Romania, Asociatia EU Concept R&D, Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, Asociatia Industriei Feroviare din Romania, Asociatia Inginerilor Feroviari din Romania, Asociatia pentru Mobilitate Metropolitana, Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania, Club Feroviar – „Clubul Oamenilor de Afaceri din sectorul Feroviar”, Universitatea Politehnica Bucuresti, Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti si Universitatea Transilvania Brasov.
Sursa: Mediafax