Circa 40% dintre consumatori estimeaza o crestere a cheltuielilor pe cumparaturi online, unde cosul mediu este de 470 lei, iar electronicele vor domina in continuare vanzarile, insa unele categorii preferate pana acum, precum hainele, computerele, filmele si muzica, vor scadea in popularitate.
„40% dintre consumatorii actuali anticipeaza o crestere a cheltuielilor lor si doar 1 din 5 utilizatori indica o scadere a cheltuielilor lor online in anul care vine”, se arata un studiu realizat de compania poloneza de consultanta si cercetare online Gemius. Din punct de vedere al banilor cheltuiti online, cosul mediu de cumparaturi are valoarea de 470 de lei, in timp ce cheltuielile anuale ale unui utilizator se ridica la 2.260 de lei. Cei mai multi bani sunt alocati pentru calatorii – 1.230 lei, urmate de electronice – 990 lei, smartphone & gadgets – 810 lei, haine – 280 lei si cosmetice – 230 lei.
„In timp ce interesul pentru haine si accesorii va inregistra o scadere in randul utilizatorilor de internet cu experienta in cumparaturi online, pentru cei care nu au achizitionat inca produse online, acestea se situeaza in topul preferintelor, urmate de produsele electronice. Se poate spune astfel ca hainele si electronicele sunt «poarta de intrare» in achizitiile online„, se arata in raport. Intrebati care sunt categoriile de produse cel mai des cumparate online, participantii la studiu au indicat hainele si accesoriile (58%) electrocasnicele (47%), cartile, filmele si muzica (44%), gadget-urile – smartphone-uri si tablete (42%).
Potrivit sursei citate, in viitor, popularitatea hainelor si accesoriilor va scadea cu 18 puncte procentuale, computerele si hardware cu 11 puncte, iar filmele, muzica si cartile cu 7 puncte. Cele mai putine achizitii online sunt inregistrate de produse cum ar fi mancarea (11%), jocurile video (10%) si obiectele pentru colectionari (5%).
„In cazul ultimelor doua categorii, cauza este motivata probabil de faptul ca sunt produse de nisa, in timp ce, pentru mancare, este posibil ca utilizatorii sa nu aiba incredere in achizitiile online”, se arata in raport. Mai mult de doua treimi dintre utilizatorii de internet din Romania au facut cumparaturi online in trecut, iar 21% dintre cei care nu au cumparat inca nimic online planifica sa faca acest lucru in viitor.
Cei care au luat parte la studiu sunt de parere ca avantajele principale ale comertului online sunt livrarea la domiciliu (74%), faptul ca nu sunt nevoiti sa plece de acasa (61%) si preturile mai mici decat in magazinele traditionale (53%). Pe de alta parte, ca dezavantaje, ei mentioneaza costurile de livrare ridicate (31%) sau problemele cu garantia produselor (19%).
Optiunea preferata de plata a utilizatorilor romani de internet este de departe plata prin ramburs – 4 din 5 utilizatori o indica ca fiind varianta cea mai des folosita in detrimentul platii cu cardul, a transferului online din contul bancar sau a platii de pe mobil. In consecinta, livrarea prin curier este cea mai des folosita metoda de livrare. In ceea ce priveste comertul mobil, pentru romani, cea mai acceptata forma de plata de pe mobil este via mesaj text/sms; aproape jumatate dintre participantii la studiu manifestandu-si disponibilitatea de a o folosi.
De asemenea, 1 din 5 utilizatori ar fi dispus sa faca plati din contul lui bancar sau de pe cardul lui printr-o platforma mobila. Studiul s-a derulat pe un esantion de 1.200 de respondenti. Compania poloneza Gemius este prezenta in 35 de tari.
Sursa: Mediafax