O treime dintre romani nu cheltuiesc nimic pentru cadourile de Craciun, anul acesta, potrivit rezultatelor unui sondaj privind darurile oferite cu ocazia sarbatorilor de iarna, realizat pentru The Wall Street Journal Europe (WSJ) in 12 tari din Europa si in SUA, informeaza site-ul publicatiei. La sondajul realizat de GfK CR Academy Brussels, in septembrie, au participat 12.750 de persoane din 12 tari europene si SUA.
Sumele alocate cadourilor pentru Craciun in aceasta perioada de criza sunt in scadere dramatica. Circa 48% dintre europeni spun ca vor cheltui aceiasi bani ca in urma cu trei ani, in timp ce 38% – printre care 67% dintre romani, 55% dintre bulgari, 54% dintre portughezi si 47% dintre italieni – vor cheltui mai putin. 54% dintre americani spun ca vor cheltui o suma mai mica decat anul trecut pe darurile pentru cei dragi.
Europenii din vest cheltuiesc mai mult pe cadouri decat cei din centrul Europei. La nivel general, 72% dintre europeni au declarat ca vor cheltui mai putin de 250 de euro pe cadourile de Craciun, anul acesta.
Olanda si Romania se situeaza la polul opus, o treime din respondentii din aceste tari declarand ca nu vor cheltui nimic pe cadourile de Craciun. Daca pentru olandezi explicatia este simpla, in mod traditional ei oferind cadouri mai mult de Mos Nicolae, pentru romani acest lucru se explica prin dificultatile economice, potrivit autorilor sondajului.
Potrivit acestui sondaj, 50% dintre europeni planuiesc sa ofere de Craciun posete sau esarfe, aceste accesorii situandu-se pe primul loc in topul darurilor. Astfel de accesorii sunt preferate in vestul Europei, in tari mediteraneene ca Spania (67%), Portugalia (63%) si Italia (57%), dar si in centrul Europei (57%).
Unul dintre motivele pentru care aceste accesorii sunt preferate ca daruri de Craciun este de ordin financiar: „In timpuri nesigure din punct de vedere economic, hainele si accesoriile pot fi achizitii practice accesibile”, a explicat Ed Burstell, director de achizitii la Liberty, un magazin din centrul Londrei.
Pe locul al doilea in topul cadourilor de Craciun se afla jucariile, preferate de o treime dintre europeni, in mod particular de portughezi (47%), francezi (44%) si spanioli (42%). Totusi, in Europa centrala, pe locul al doilea s-au situat produsele de infrumusetare – parfumuri, rujuri -, in timp ce jucariile s-au situat pe locul al treilea.
Pe locul al treilea in topul general realizat de GfK s-au situat cartile, achizitionarea acestora ramanand „un ritual de Craciun”. Potrivit sondajului, 24% dintre europeni planuiesc sa cumpere carti, in topul cumparatorilor de carte situandu-se cehii (43%), maghiarii (36%), spaniolii (27%), francezii (26%) si britanicii (25%). In Spania exista chiar o traditie a oferirii de carti persoanei iubite, cadoul avand valoare culturala dar si amuzanta (un ambalaj dragut).
La nivel general, pe locul al patrulea se situeaza produsele de infrumusetare, in timp ce pe locul al cincilea s-au situat alimentele si bauturile, urmate de CD-uri/ DVD-uri/ jocuri pe computer, bijuterii/ ceasuri si obiecte pentru casa si gradina.
Electronicele nu sunt foarte populare, ele fiind in prezent mai mult „o necesitate decat un cadou”, potrivit lui Luca Solca, analist pe retail pentru Bernstein, din Zurich. Mai putin de 3% dintre respondenti planuiesc sa cumpere un iPad, iPhone sau un smartphone pentru a-l darui. Cel mai putin populare cadouri sunt abonamentele si cardurile de membru.
Cei mai multi europeni, 60%, prefera sa cumpere cadouri de Craciun de la supermarketuri sau hipermarketuri, urmate de magazinele specializate mai mici (23%). Cumparaturile pe internet au crescut cu 5,27%, de la 3,83% in 2007, acest mediu fiind preferat de americani (15%), britanici (11%) si suedezi (10%).
Sursa: Mediafax