În anul 2019, pentru prima dată în istoria serviciului 112, s-a sunat de mai multe ori pentru a anunța urgențe reale decât pentru non-urgențe.Tot mai mulți cetățeni au conștientizat că numărul 112 este destinat urgențelor.Numărul apelurilor non-urgente a scăzut semnificativ față de anul 2014.
Potrivit statisticilor Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, în perioada ianuarie-noiembrie 2019 s-au înregistrat 10.437.328 apeluri la numărul 112, dintre care 5.404.650 (51,7%) au reprezentat cu adevărat urgențe. Raportat la perioada similară a anului 2014, numărul apelurilornon-urgente la 112 a scăzut cu 45%.
Astfel, dacă în ianuarie-noiembrie 2014 s-au înregistrat 9.907.825 apeluri care nu reprezentau urgențe, în anul 2019 numărul acestora a scăzut la 5.032.678, fiind înregistrată cea mai mică valoare a numărului de apeluri la 112 care nu au semnalat urgențe. Totodată, este pentru prima dată în istoria serviciului când numărul apelurilor de urgență reale este mai mare decât cel al apelurilor clasificate ca non-urgente.
Scăderea numărului de apeluri care nu semnalează urgențe reale este rezultatul campaniilor de conștientizareprivind apelarea responsabilă a numărului 112, desfășurate de Serviciul de Telecomunicații Speciale împreună cu agențiile specializate de intervenție din cadrul Sistemuluinațional unic pentru apeluri de urgență.
În ceea ce privește tipologia urgențelor și distribuția pe agenții, pentru perioada ianuarie – noiembrie 2019, cele mai multe apeluri de urgență au fost transferate la Ambulanță – 55,50% (3.473.657), urmate de Poliție – 22,91% (1.433.892), ISU-SMURD – 16,95% (1.060.666), Jandarmerie – 4,20% (262.950) și alte agenții – 0,44% (27.384).
În anul 2019, timpul mediu de transfer al unui apel de la operatorii STS la dispecerii agențiilor de intervenție a fost de 54,25 secunde,iartimpul mediul de preluare a apelurilor este de 4,35 secunde. Raportat la indicele de performanță recomandat de EENA (European EmergencyNumber Association), a cărui valoare pentru timpul mediu de preluare este de 12 secunde, timpul mediu de preluare din România este de aproapetreiori mai mic.
Reiterăm faptul că atribuțiile operatorilor STS din Centrele unice pentru apeluri de urgență constau în preluarea apelurilor de urgență, realizarea interviului primar și transferul acestora către dispecerii agențiilor specializate de intervenție. Responsabilitatea operatorului STS încetează după transferul apelului și informațiilor obținute către agențiile de intervenție, acestea din urmă având atribuții în gestionarea intervenției, alocarea resurselor și monitorizarea situației semnalate.
Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei persoane aflate în pericol. Reamintim cetățenilor că apelarea 112 în situații care nu reprezintă un pericol pentru viață, proprietate sau mediu provoacă întârzieri în acordarea ajutorului necesar persoanelor care sună pentru a anunța urgențe reale,iar acest lucru poate avea uneoriconsecințe fatale.