Romania se afla pe primul loc in Europa in ceea ce priveste numarul de accidente rutiere mortale (92 de decese la 1 milion de persoane, fata de 101 decese la 1 milion de persoane in 2012 si 117 decese la 1 milion de persoane in 2011), desi rata deceselor rutiere in tara noastra a scazut cu 9% in 2013 fata de 2012, conform datelor publicate luni de comisarul european pentru transporturi Siim Kalas, vicepresedinte al Comisiei Europene.
Pe locurile urmatoare in topul tarilor cu cel mai mare numar de accidente rutiere soldate cu decese, in 2013, se afla Polonia — 87 decese la 1 milion de persoane, la egalitate cu Luxemburg, Letonia la egalitate cu Croatia — cate 86 de decese la 1 milion de persoane, Lituania — 85 de decese la 1 milion de persoane, Bulgaria — 82 de decese la 1 milion de persoane si Grecia — 81 de decese la 1 milion de persoane.
Totusi, comisarul european a evidentiat ca 2013 este al doilea an consecutiv in care s-a inregistrat o scadere impresionanta a numarului de persoane ucise pe soselele Europei. Astfel, conform statisticilor, numarul deceselor rutiere a scazut cu 8% in 2013 in comparatie cu 2012, dupa o scadere de 9% in 2012 fata de 2011.
„Acest lucru inseamna ca UE se afla in prezent intr-o pozitie avantajoasa in vederea atingerii obiectivului strategic de reducere la jumatate a numarului deceselor rutiere intre 2010 si 2020. Siguranta rutiera este una dintre marile povesti de succes ale Europei. Prin scaderea cu 17% a deceselor rutiere incepand cu 2010 au fost salvate aproximativ 9.000 de vieti„, a subliniat oficialul european.
Potrivit acestuia, siguranta transporturilor reprezinta o caracteristica a Europei si, de aceea, este extrem de important ca rezultatele bune din 2012 sa nu reprezinte un caz izolat. „Sunt mandru sa constat ca UE se afla pe calea cea buna in vederea atingerii obiectivului privind siguranta rutiera pentru 2020. Cu toate acestea, in fiecare zi inca mai sunt ucise 70 de persoane pe soselele europene si, prin urmare, nu putem sa fim multumiti cu situatia actuala. Trebuie sa depunem in continuare eforturi comune la toate nivelurile pentru a imbunatati siguranta pe drumurile europene”, a adaugat Siim Kalas.
Potrivit statisticilor, numarul deceselor variaza inca foarte mult de la o tara la alta in UE. Astfel, in medie, in Uniunea Europeana au existat 52 de decese rutiere la un milion de locuitori. Tarile cu cel mai scazut numar de decese rutiere raman in continuare Regatul Unit, Suedia, Olanda si Danemarca, acestea raportand aproximativ 30 de decese la un milion de locuitori. In special Spania, Germania si Slovacia si-au imbunatatit pozitia pe lista, clasandu-se astfel printre fruntasii cu traditie.
Statele membre care au inregistrat progrese, dar ale caror cifre privind decesele rutiere sunt in continuare mult mai mari decat media UE (Polonia, Bulgaria, Croatia, Letonia, Lituania si Grecia) sunt incurajate sa isi intensifice eforturile. Situatia din Lituania, unde din pacate siguranta rutiera nu s-a imbunatatit deloc in ultimul an, merita o atentie deosebita si, de asemenea, numarul de decese rutiere a crescut in Malta si in Luxemburg, desi cifrele totale din aceste tari sunt atat de mici incat fluctuatiile de la un an la altul nu sunt semnificative din punct de vedere statistic.
Potrivit datelor prezentate de comisarul Kallas, o alta caracteristica ingrijoratoare a statisticilor este situatia participantilor la trafic vulnerabili. Astfel, numarul pietonilor ucisi scade intr-o masura mai mica decat s-a preconizat, iar numarul ciclistilor ucisi a inregistrat recent o crestere.
Acest lucru se datoreaza partial faptului ca tot mai multe persoane se deplaseaza cu bicicleta; provocarea cu care se confrunta statele membre este de a incuraja cetatenii sa se deplaseze mai degraba cu bicicleta decat cu masina, asigurandu-se in acelasi timp ca trecerea de la masina la bicicleta este sigura.
Programul UE de actiune pentru siguranta rutiera 2011-2020 stabileste o serie de planuri ambitioase de reducere la jumatate a numarului de decese rutiere din Europa intr-o perioada de 10 ani. Acesta contine propuneri ambitioase axate pe imbunatatirea vehiculelor, a infrastructurii si a comportamentului participantilor la trafic.
Ca urmare a progresului inregistrat anul trecut cu privire la o noua definitie comuna in UE pentru vatamarile grave cauzate de accidentele rutiere, statele membre ale UE au inceput deja sa colecteze primele date conform noii definitii. Datele colectate in 2014 vor fi disponibile la inceputul anului 2015, cand vor putea incepe pregatirile cu privire la stabilirea unui obiectiv de reducere a numarului de raniti grav in traficul rutier.
Incepand cu 2015, se preconizeaza adoptarea unui obiectiv strategic de reducere a vatamarilor grave cauzate de accidentele rutiere.
Sursa: Agerpres