70% din apelurile care ajung zilnic la numarul de urgenta 112 nu reprezinta, de fapt, urgente. Operatorii Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS) Maramures raspund, in medie, la 35 de apeluri pe minut si trebuie sa selecteze rapid urgentele de celelalte apeluri nefondate. Majoritatea apelurilor false sau abuzive provin de la copii, tineri si persoane cu probleme psihice si sunt realizate de pe cartele prepay. In perioada ianuarie –noiembrie 2014, la numarul unic de urgenta 112, in Maramures, au fost preluate 284.487 de apeluri, conform site-ului oficial www.112.ro. Ceea ce inseamna 35 de apeluri pe ora. Aceasta este doar o medie si exista perioade ale zilei in care operatorii preiau zeci de apeluri pe minut.
Dintre acestea, doar aproximativ 90.500 au fost intr-adevar urgente, ceea ce inseamna un procent de 31,84%. Restul apelurilor, in numar de 193.736, au fost apeluri rejectate. In apelurile respinse sunt incluse si apelurile de informare, prin care cetatenii solicita diverse date, care nu sunt de fapt urgente. Acestea nu sunt considerate reale, deoarece nu necesita interventia agentiilor de urgenta, insa nu pot fi catalogate nici ca fiind false sau abuzive.
Cu toate acestea, apelurile false sunt in scadere, atat ca pondere cat si ca numar, daca avem in vedere ca in urma cu cativa ani doar 10% din apelurile care ajungeau la operatori erau reale. Autoritatile fac in continuare apel la cei care suna abuziv sa nu incarce inutil liniile de urgenta 112, intrucat un apel fals poate duce la pierderea unei vieti.
In luna noiembrie a acestui an, s-au implinit 10 ani de cand sistemul pentru apeluri de urgenta 112 a devenit operational in judetul Maramures. Romania s-a aflat pe unul dintre primele locuri in UE in ceea ce priveste nivelul de cunoastere in randul cetatenilor a numarului unic de urgente 112.
Sursa: Sonia Rajnita