Obiceiul de a trimite felicitări de Crăciun este strâns legat de reorganizarea serviciului poştal din Marea Britanie, în anul 1840.
Marea Britanie avusese un serviciu poştal şi înainte de această dată, dar taxele mari făceau ca el să fie inaccesibil publicului larg.
Sir Henry Cole, nobil implicat în activitatea de reorganizare, avea două probleme.
În primul rând avea prea mulţi prieteni care, după scăderea taxelor poştale, au început să-l bombardeze cu scrisori de Crăciun, conform uzanţelor din lumea bună din Marea Britanie.
Sir Henry Cole era un om foarte ocupat, dar era nepoliticos să primeşti scrisori şi să nu răspunzi la ele, chiar dacă veneau cu zecile!
În al doilea rând, lordul era în căutarea unor căi prin care noua instituţie să fie valorificată de mase şi, eventual, să aducă un profit comercial.
Sir Henry, împreună cu un prieten al său, a elaborat un design pentru o felicitare de Crăciun, ce a fost pusă ulterior în vânzare pentru suma de 1 şiling.
Felicitarea era alcătuită din două părţi exterioare înfăţişând oameni ajutându-i pe cei săraci, ce încadrau o parte centrală ce avea ca ilustraţie o familie luând masa de Crăciun.
Ilustraţia a dat naştere la numeroase nemulţumiri, deoarece înfăţişa un copil cu un pahar de vin în mână! Din această felicitare s-au tipărit mai puţin de 1000 de exemplare care, e inutil de spus, valorează astăzi o avere.
Odată cu dezvoltarea metodelor tipografice, felicitările au explodat în popularitate, fiind produse în masă deja în anul 1860. Un aspect important a fost şi că puteau fi trimise fără plic, ceea ce înjumătăţea costurile de expediţie.
Până la începutul secolului XX, obiceiul de a trimite felicitări ilustrate s-a răspândit pe întregul continent…
Primele felicitări înfăţişau scena Naşterii Domnului.
În perioada victoriană târzie, au început să apară imagini cu păsări şi zăpadă. În acele timpuri, poştaşii chiar erau porecliţi după păsările de pe felicitări, din cauza uniformei lor de culoare roşie.
În Statele Unite, au fost introduse în 1840, dar erau foarte scumpe şi multă lume nu şi le permitea. Au început să fie produse în masă în 1875, înfăţişând plante, flori sau copii.
Prima felicitare personalizată de care se ştie a fost trimisă de Annie Oakley, figură cunoscută a vestului sălbatic american, în anul 1891. A fost expediată din Scoţia, ceea ce se reflectă şi în culorile din ilustrată.
După 1910, au început să fie la modă felicitările făcute manual. De multe ori conţineau mărgele, fundiţe sau panglici şi erau prea delicate să fie trimise prin poştă.
În zilele noastre, felicitările au o gamă variată de ilustraţii: glume, scene de iarnă, Moş Crăciun, imagini romantice.