Bebelusii invata cel mai bine atunci cand apare ceva neasteptat este concluzia unui studiu efectuat recent la Universitatea Johns Hopkins din SUA ale carui rezultate au fost publicate in revista Science, informeaza philadelphia.cbslocal.com.
Cercetarea, constand din patru experimente cu bebelusi de pana la 11 luni care nu vorbesc inca, a constatat ca acestia au cunostinte innascute asupra lumii, iar atunci cand ceva actioneaza sau reactioneaza altfel decat ar trebui, bebelusii se vor concentra mai mult asupra acelui obiect si astfel, pana la urma, vor invata ceva mai mult.
„Cercetarile noastre sugereaza ca bebelusii folosesc cunostintele pe care le au deja asupra lumii pentru a formula predictii. Atunci cand se demonstreaza ca aceste predictii sunt gresite, bebelusii utilizeaza acest element de noutate drept o ocazie speciala pentru a invata”, a explicat Lisa Feigenson, profesor in stiinte psihologice si studiul creierului la Krieger School of Arts and Sciences din cadrul Universitatii Johns Hopkins, participanta la acest proiect.
De exemplu, cercetatorii au pus un grup de bebelusi in situatia de a urmari o bila care se rostogoleste pe o rampa si se opreste intr-un zid, iar alt grup a urmarit o bila care se rostogoleste de pe rampa si pare sa treaca prin zid „ca prin minune”.
Bebelusii care au urmarit prima situatie, previzibila, erau mai putin interesati sa se joace cu acest obiect in vreme ce aceia care au urmarit cel de-al doilea scenariu „au facut alegerea de a explora comportamentul bilei care s-a purtat altfel decat se asteptau ei”, a mentionat sursa citata.
Iar bebelusii nu s-au aratat interesati doar sa se joace cu bila imprevizibila, ci au fost dornici sa si invete ceva despre aceasta bila si sa o inteleaga. De pilda, bebelusii care vazusera cum bila pare sa treaca prin zid au lovit obiectul de masa, semn ca, in felul lor, ei isi verificau propriile ipoteze.
„Comportamentele bebelusilor nu sunt doar reactii reflexe la noutatea unor evenimente surprinzatoare, ci reflecta incercari mai profunde de a invata mai mult despre acele aspecte ale lumii inconjuratoare care nu s-au conformat asteptarilor” , a afirmat Aimee Stahl, principala autoare a studiului, doctoranda la Departamentul de Stiinte Psihologice si Studiul Creierului de la Universitatea Johns Hopkins, mai scriephiladelphia.cbslocal.com.
Sursa: Agerpres