Gradul de incertitudine privind sistemul fiscal, in special ca urmare a schimbarilor legislative frecvente si calitatii relatiei cu autoritatile fiscale, este, in Romania, unul dintre cele mai ridicate din regiunea Europa, Orientul Mijlociu si Africa, potrivit unui studiu realizat de Deloitte.
Informatia este inclusa in prima editie a raportului „Gradul de certitudine fiscala – un studiu despre relatia dintre companii si autoritatile fiscale” in 24 de state din EMEA.
„Desi rezultatele arata ca in majoritatea tarilor companiile au o relatie buna cu autoritatile fiscale locale, gradul general de incertitudine reprezinta un motiv de ingrijorare: unul din doi respondenti considera ca incertitudinea fiscala din tara lor are un impact si chiar afecteaza operatiunile companiei pe care o reprezinta”, se arata intr-un comunicat al Deloitte.
Studiul analizeaza totodata gradul in care autoritațile locale implementeaza sistemele informatice la nivel operational, modul in care respondentii din diverse tari percep disensiunile cu autoritatile locale si sistemul de solutionare fiscala anticipata.
„Acum trei ani, Deloitte Tax lansa raportul Fiscalitatea romaneasca – Radiografia unei reforme incomplete, care prezenta o parte dintre provocarile semnalate de marii contribuabili din Romania. Identificam atunci doua neajunsuri importante care contrabalansau avantajele competitive ale sistemului fiscal romanesc (in principal cota unica de 16%). Aceste neajunsuri erau incertitudinea cauzata de frecventa modificarilor legislative si calitatea relatiei cu autoritatile fiscale (inclusiv transparenta, nivelul de pregatire si disponibilitatea acestora). Din pacate, aceleasi preocupari se regasesc si in studiul actual, de data aceasta accentuate de comparatiile de cele mai multe ori nefavorabile noua cu perceptia mediului de afaceri din restul regiunii”, a declarat Alexandru Reff, partener coordonator Deloitte Tax & Legal Romania.
El a precizat ca Romania este mentionata in raport de cele mai multe ori in zona nemultumirilor extreme.
„Intrucat raportul prezinta date statistice pentru cele 24 de tari studiate, mentionarea frecventa a Romaniei nu poate sa ne bucure, fiind expresia situarii noastre constante in zona nemultumirilor extreme si nu mediane. Este cazul in special cand este vorba de calitatea generala a relatiei cu autoritatile fiscale, eficacitatea recursurilor administrative, increderea intr-un tratament echitabil din partea fiscului in caz de disputa, plangerile impotriva tratamentelor incorecte sau neprofesioniste, impactul incertitudinii fiscale si modificarea abordarilor fiscului in absenta unor schimbari legislative. Se confirma inca o data ca sistemul fiscal romanesc necesita reformare suplimentara”, a precizat Reff.
Studiul arata ca, per ansamblu, companiile si organizatiile au o relatie buna cu autoritatile fiscale locale – 65% dintre respondenti sustin ca au o relatie buna, iar 27% foarte buna. Pe de alta parte, peste 15% dintre respondentii din Austria, Italia, Nigeria, Polonia, Romania si Rusia spun ca au o relatie proasta sau foarte proasta.
Calitatea relatiei dintre contribuabil si autoritatile locale depinde de zona de specializare implicata. Astfel, peste 21% dintre respondenti se confrunta cu dificultati in relatia cu departamentul responsabil de impozitul pe profit, iar 20% in relatia cu directia care administreaza TVA.
Gradul de incertitudine fiscala din EMEA variaza considerabil de la tara la tara.
Unul din doi respondenti considera ca incertitudinea regimului fiscal din tara de origine are impact sau chiar afecteaza operatiunile companiilor pe care le reprezinta. Acest sentiment este mai puternic in Ungaria, Kenya, Polonia, Portugalia si Romania.
Principala cauza este frecventa schimbarilor legislative, indicata de aproape o treime dintre respondenti. Pe locul doi se afla durata excesiva a litigiilor fiscale (12,4%), urmata de lipsa de consistenta de care dau dovada autoritatile la nivel de doctrina si norme metodologice (12,1%).
Nivelul de incredere este cel mai ridicat in Elvetia, considera 80% dintre respondenti. La polul opus se situeaza Ungaria, Polonia, Romania si Rusia, cu cel mai mare grad de incertitudine, conform opiniilor a peste 55% dintre respondenti.
Sistemele de solutionare fiscala anticipate din Belgia, Danemarca, Finlanda, Luxemburg, Polonia, Suedia si Elvetia sunt recunoscute in mediul de afaceri si contribuie astfel la consolidarea perceptiei unui sistem fiscal stabil. Contribuabilii pot consulta si alte departamente din cadrul autoritatilor fiscale locale pentru a clarifica anumite aspecte fiscale, fara a solicita insa eliberarea unei solutii fiscale anticipate care in mod firesc va fi opozabila autoritatilor de control. In general, aproape un sfert dintre respondenti au solicitat indrumari prin astfel de canale.
Aproape 36% dintre respondentii implicati in astfel de demersuri de obtinere a unei solutii fiscale anticipate spun ca este un proces lent, mai ales in Rusia si Romania. Prin comparatie, procesele sunt evaluate pozitiv in Luxemburg, Polonia, Elvetia si Olanda.
Sursa: Mediafax