Aproximativ jumatate din genele care influenteaza cat de bine poate citi un copil joaca un rol si in capacitatea de invatare a matematicii, sustin oameni de stiinta de la University College London (UCL), University of Oxford and King’s College London, intr-un studiu comun privind baza genetica a capacitatilor cognitive.
Studiul, publicat marti in revista Nature Communications, a folosit si date dintr-o cercetare asupra gemenilor, realizata de Robert Plomin de la King’s College din Londra, pentru a analiza influenta genetica asupra citirii si performantelor la matematica la copiii de 12 ani din aproape 2.800 de familii britanice, releva un comunicat de presa postat pe site-ul UCL.
Gemenii si copiii fara legatura genetica intre ei au fost testati in privinta fluentei si intelegeri lecturii si au raspuns la intrebari matematice din programa scolara nationala din Marea Britanie. Asocierea rezultatelor acestor teste cu analiza ADN a aratat o suprapunere substantiala a variatiilor genetice care influenteaza invatarea matematicii si lectura.
„Am abordat aceasta problema in doua moduri — prin compararea similitudinilor a mii de gemeni si prin masurarea a milioane de mici diferente din ADN-ul lor. Ambele analize au aratat ca diferentele genetice similare influenteaza capacitatile de a citi si invata matematica. Cu toate acestea, este clar si cat de importanta este experienta noastra de viata pentru a deveni mai buni intr-un moment sau altul. Aceasta interactiune complexa intre ceea ce ne este dat si ceea ce asimilam ne face sa fim ceea ce suntem”, a declarat Oliver Davis , de la University College London.
La randul sau, profesorul Robert Plomin, de la King’s College London, a explicat ca studiul nu indica gene specifice legate de alfabetizare si de aritmetica, ci mai degraba sugereaza ca influenta genetica asupra unor trasaturi complexe, precum abilitatile sau dificultatile de invatare, este data de o multitudine de gene cu efecte foarte mici.
Tulburarile de invatare, cum ar fi dislexia (pentru citit) si discalculia (pentru matematica) afecteaza peste 10% din populatia tarilor anglofone, noteaza AFP, intr-o stire despre acest studiu.
‘Chiar daca exista o puternica influenta genetica, nu inseamna ca nu se poate face nimic atunci cand un copil are dificultati la invatat. Trebuie doar mai mult efort din partea parintilor, a scolii si a profesorilor’, a mai spus Oliver Davis.
Sursa: Agerpres