Patru din 17 aeroporturi din Romania sunt rentabile si acelea fiind in marile orase, dupa cum a rezultat dintr-un studiu realizat de o companie de consultanta in baza analizelor din Raportul Aeroporturilor. Studiul, redactat de IBC Focus, au aratat ca Aeroportul “Henri Coanda” (Otopeni, Bucuresti) este cel mai rentabil aeroport international din Romania. Acesta a avut un trafic de 5 milioane de pasageri in 2008.
In acelasi clasament, pe locul doi figureaza Aeroportul “Aurel Vlaicu” Baneasa, (Bucuresti ), cu un trafic de 1,8 milioane pasageri, iar pe locul trei, Aeroportul “Traian Vuia” din Timisoara cu 1 million de pasageri. Pe patru s-a plasat Aeroportul “Traian Vuia” din Cluj-Napoca, cu un trafic de 750.000 de pasageri. Urmatoarele sunt cele din Iasi si Targu Mures.
Raportul IBC Focus a mai indicat ca fonduri pentru investitii din partea Ministerului Transporturilor urmeaza sa primeasca primele trei aeroporturi. Necesarul investitiilor declarate pentru modernizarea aeroporturilor romanesti se ridica la suma de 1,28 miliarde euro pana in anul 2025, cea mare parte, adica 1,08 miliarde de euro, fiind necesari pana in 2013.
Dintre cele 17 aeroporturi operationale in Romania, numai patru ( Bucuresti-Otopeni, Bucuresti-Baneasa, Timisoara, Constanta ) pot fi finantate direct de Ministerului Transporturilor, restul fiind in subordinea consiliilor judetene, care se pot imprumuta din banci – cum a fost cazul CJ Maramures, care a luat un credit de 70 de milioane de lei si ca sa finanteze lucrarile de modernizare la aeroport – pot incheia parteneriate public-private sau pot accesa fondurile europene.
Sursa: Ioana Osan