Nivelul increderii romanilor in imbunatatirea situatiei economiei nationale a inregistrat o usoara crestere in primul trimestru, comparativ cu ultimele trei luni ale anului trecut, dar populatia a devenit mai prudenta atunci cand vine vorba despre disponibilitatea de cumparare, conform GfK.
Studiul GfK „Climatul de consum Europa” a urmarit evolutia asteptarilor privind starea economica, veniturile si dorinta de cumparare in randul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franta, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, Romania si Spania. Cele 12 tari insumeaza circa 80% din populatia totala a celor 27 de state membre ale UE.
Analiza arata ca in ultimele trei luni tarile UE au prezentat date economice foarte variate, iar cetatenii din diferite state evalueaza situatia economica din tara lor si propria lor situatie intr-un mod foarte diferit.
„La inceputul anului 2012, Europa continua sa traverseze o criza economica si financiara. Cu toate ca pericolul acut pare sa fi fost evitat de haircut-ul acordat Greciei, exista inca ingrijorarea ca tarile UE vor aluneca din nou in recesiune datorita crizei economice sustinute. In acest context, se pune si intrebarea daca masurile de austeritate dure implementate in momentul de fata in toate tarile UE sunt solutia corecta. Este cert ca Grecia, Spania, Portugalia si Italia vor trebui sa se ocupe initial de datele economice negative. Masurile de austeritate dure din aceste tari impiedica investitiile si determina cetatenii sa nu faca cumparaturi majore. Ramane de vazut daca consolidarea bugetelor da rezultate, asigurand astfel mai multi bani pentru investitiile pe termen mediu. Este cert ca anul acesta, comparativ cu 2011, aproape toate economiile UE vor genera o crestere economica mai redusa„, se arata intr-un comunicat GfK Romania.
In aceste conditii, consumatorii europeni reactioneaza divers. In timp ce in unele tari acestia considera datele economice si evolutia situatiei lor personale in lunile care urmeaza ca fiind pozitive, in alte tari populatia spera prea putin intr-o imbunatatire a situatiei lor in viitorul previzibil.
Conform datelor economice anticipate, cresterea economica in tarile UE continua sa fie privita foarte negativ, dar comparativ cu ultimul trimestru al lui 2011, unele tari prezinta valori oarecum imbunatatite.
Romania se afla la jumatatea esalonului intre cele 12 tari analizate in privinta asteptarilor, cu un avans usor fata de perioada octombrie – decembrie 2011, iar Germania este singura tara care inregistreaza o valoare pozitiva a indicatorului calculat de GfK.
Germanii sunt europenii cei mai optimisti, iar pe locurile doi si trei se afla Polonia si Austria. Consumatorii din tarile lovite de criza, Grecia, Italia si Portugalia au facut cea mai negativa evaluare a asteptarilor lor privind veniturile. Primul trimestru din 2012 nu a indicat nicio imbunatatire a asteptarilor privind veniturile in Bulgaria.
„Cu toate ca in Germania asteptarile privind starea economiei au inregistrat o scadere considerabila in perioada scursa de la jumatatea ultimului an, optimismul cetatenilor privind evolutia veniturilor proprii continua sa ramana foarte ridicat. Aceasta este in principal datorita situatiei economice stabile a societatilor comerciale si a situatiei extrem de pozitive de pe piata fortei de munca. Ca urmare, consumatorii au asteptari mari de la negociatorii de salarii„, se arata in comunicat.
In privinta dorintei de cumparare, cea mai buna situatie o au germanii, urmati de austrieci si polonezi, in coada clasamentului plasandu-se Regatul Unit, unde cetatenii anticipeaza reduceri drastice ale cheltuielilor publice si cresterea impozitelor, alaturi de Grecia si Portugalia. Romanii sunt usor mai prudenti atunci cand vine vorba despre disponibilitatea de cumparare, comparativ cu perioada octombrie – decembrie 2011, arata analistii.
GfK este una dintre cele mai cunoscute firme de cercetare a pietei din lume, cu peste 11.000 de experti si afaceri de 1,37 miliarde de euro in 2011.
Sursa: Mediafax