Oamenii au nevoie doar de o jumatate de secunda pentru a decide daca trebuie sa aiba incredere intr-o persoana pe care o intalnesc sau o aud pentru prima data, afirma autorii unui studiu recent.
Cercetatorii de la Universitatea Glasgow si cei de la Universitatea Princeton din Statele Unite spun ca oamenii au nevoie doar de o jumatate de secunda pentru a face o prima impresie favorabila, informeaza dailymail.co.uk. Astfel, oamenii decid sa aiba incredere intr-o persoana in primele 500 milisecunde dupa ce i-au auzit vocea pentru prima data.
Autorii studiului considera ca un simplu „Alo” este de cele mai multe ori suficient pentru ca majoritatea oamenilor sa ajunga la o concluzie in legatura cu personalitatea interlocutorului. Ei au descoperit, totodata, ca oamenii ajung la aceste concluzii – inclusiv in privinta atractivitatii interlocutorului – chiar si fara sa vada persoana cu care discuta.
In acest studiu, voluntarii au ascultat mai multe inregistrari audio in care diverse persoane spuneau „Alo„. Ei au fost rugati sa acorde note fiecarei persoane in functie de 10 trasaturi de personalitate predefinite, care includeau „gradul de incredere”, „caracterul dominant”, „atractivitatea” si „caldura sufleteasca”.
Cercetatorii au descoperit ca cele mai multe dintre vocile inregistrate au generat aceleasi tipuri de raspunsuri din partea voluntarilor si ca opiniile acestora din urma s-au format foarte repede, dupa ce au ascultat acele voci pentru un interval foarte scurt de timp – intre 300 si 500 milisecunde. Astfel, tonul folosit de o persoana atunci cand spune „Alo” genereaza, direct si imediat, o prima impresie in mintea interlocutorului.
Studiul a relevat faptul ca barbatii care isi ridica tonul si femeile care alterneaza amplitudinile vocilor lor sunt considerati persoane de incredere.
Caracterul dominant este indicat de tonalitatile joase, dar si de schimbarile „dispersiei de frecvente”, care reprezinta ajustari ale vocii, cauzate de structura laringelui.
Faptul ca mintea umana este capabila sa ajunga la astfel de concluzii atat de repede si fara sa tina cont de factorul vizual pare sa sugereze ca aceasta capacitate a evoluat in istoria recenta, atunci cand deciziile despre increderea intr-o persoana si apropierea de aceasta au fost cruciale pentru supravietuirea speciei umane.
Sursa: Mediafax