Jumatate dintre cetateni acorda note de la 1 la 5 institutiilor din administratia publica locala, in privinta rezolvarii rapide a problemelor, iar peste 64% din populatie considera ca profesionalismul functionarilor publici este de note intre 4 si 8, potrivit unui studiu prezentat azi, 22 mai.
Studiul privind fenomenul coruptiei in administratia publica locala arata, de asemenea, ca peste 62% dintre cetateni au dat note de la 4 la 8 in ceea ce priveste organizarea institutiilor. In acelasi timp, peste 60% din populatie acorda tot note de la 4 la 8 pentru implicarea autoritatilor publice locale in actiuni dedicate cetatenilor.
Perceptia populatiei difera sensibil de cea a reprezentantilor administratiei publice locale.
De pilda, acestia dau note intre 8 si 10 pentru rezolvarea rapida a problemelor cetatenilor si pentru profesionalismul functionarilor publici.
Lucrurile stau la fel cand vine vorba despre notele pentru politetea functionarilor publici, care a primit intre 4 si 8 de la peste 67% din populatie, in timp ce peste 81% dintre reprezentantii administratiei publice locale au notat tot in intervalul 8-10.
Discrepantele se mentin la celelalte capitole luate in calcul de studiu.
Astfel, in privinta interesului functionarilor in a rezolva problemele cetatenilor, peste 44% din populatie a dat note intre 1 si 5, in timp ce peste 78% dintre reprezentantii administratiei publice locale au acordat, o data in plus, note de la 8 la 10.
Aceleasi diferente se inregistreaza, potrivit studiului, intre perceptiile celor doua categorii cu privire la integritatea si disponibilitatea functionarilor publici, la transparenta institutiilor si la comunicarea cu cetatenii. Toti acesti „indicatori” au primit note proaste din partea cetatenilor, spre deosebire de cele ale bransei angajatilor din administratia publica locala.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 4.522 de persoane din populatia cu varsta de peste 18 ani, respectiv pe unul de 9.823 de persoane din randul angajatilor si al reprezentantilor autoritatilor publice locale.
Au fost intervievati, astfel, 1.200 de primari, 600 de fosti primari, 1.206 viceprimari, 1.206 consilieri locali, 1.200 reprezentanti a mediului de afaceri, 600 de jurnalisti, 200 de reprezentanti ai ONG-urilor, 600 de persoane cu experienta implicate in problematica prevenirii si combaterii coruptiei, 600 de angajati ai administratiei publice locale de la nivelul comunelor, 600 de angajati ai administratiei publice de la orase, 603 angajati ai administratiei de la municipii si 602 membri ai consiliilor judetene.
Datele au fost culese in perioada noiembrie 2011 – ianuarie 2012, iar rezultatele au fost discutate, in intervalul 20 februarie – 10 mai, la 20 de intalniri de lucru cu privire la fenomenul coruptiei. Reuniunile s-au desfasurat in Pitesti, Ploiesti, Calarasi, Craiova, Timisoara, Oradea, Deva, Targu-Jiu, Brasov, Targu-Mures, Bistrita, Cluj Napoca, Sibiu, Focsani, Piatra Neamt, Suceava, Iasi, Galati, Constanta si Bucuresti.
Proiectul „Studiu diagnostic privind fenomenul de coruptie in administratia publica locala” s-a derulat pe o perioada de 18 luni si a avut o valoare de 2.076.906 de lei, din care 85 la suta a fost acoperita din fonduri de la Uniunea Europeana, iar 15 la suta, din bugetul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI).
Sursa: Mediafax