Niciunul dintre retailerii importanti din Romania nu comercializeaza fructe si legume autohtone ecologice, iar pe rafturile supermarketurilor si hipermarketurilor se gaseste un singur brand de lapte ecologic, astfel ca sustinerea acestor produse ramane la nivel declarativ, potrivit WWF.
World Wide Fund for Nature (WWF) a publicat a treia editie a studiului Retailer Scorecard, care analizeaza performanta de mediu a primilor 11 retaileri FMCG din Romania, respectiv Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, Penny Market si Selgros.
Studiul releva faptul ca se mentine imbunatatirea la nivel de piata pentru fructele si legumele fara certificare ecologica provenite din Romania (55%), dar in continuare niciuna dintre cele 11 companii nu comercializeaza fructe si legume romanesti provenite din agricultura ecologica.
De asemenea, din totalul de lapte dulce comercializat, 56,5% provine din Romania, fata de 54,43% in 2013. Cu toate acestea, doar 7,8% sunt produse cu certificare ecologica si in continuare un singur brand este prezent in categoria lapte romanesc certificat ecologic pe rafturile magazinelor incluse in studiu.
Ouale provin in proportie de 99,5% din Romania, dintre acestea 9,8% avand certificare ecologica.
In ceea ce priveste produsele din lemn si hartie certificata FSC (Forest Stewardship Council), scorurile tuturor retailerilor s-au mentinut sau imbunatatit (in special cei doi retaileri care folosesc hartie reciclata pentru materialele promotionale). O imbunatatire usoara se observa si in cazul scorurilor inregistrate pentru certificarea MSC (Marine Stewardship Council), in timp ce rezultatele la categoria detergent ecologic au ramas neschimbate fata de anul precedent, doar trei dintre retaileri au astfel de produse pe raft, iar punctajul obtinut este scazut, din maximul de 6 puncte: Carrefour (1), Cora (1,5) si Auchan (1).
„Studiul ne arata ca odata initiata conversatia despre sustenabilitate incep sa apara si rezultatele, scorurile tuturor participantilor fiind mai bune fata de anii precedenti. Cu toate acestea, in continuare niciunul dintre retailerii participanti nu comercializeaza fructe si legume romanesti provenite din agricultura ecologica, avem un singur brand de lapte romanesc ecologic si doar trei retaileri au pe raft detergent cu certificare de mediu”, se mentioneaza intr-un comunicat.
Retailerii au o pozitie din ce in ce mai dominanta pe piata, seteaza tendinte de consum si creeaza obiceiuri intre consumatori. Sectorul influenteaza in mod decisiv si producatorii autohtoni, pentru care accesibilitatea rafturilor este un element vital in efortul lor de a ramane competitivi.
Retailer Scorecard urmareste performanta retailerilor in sapte sectoare-cheie cu impact asupra mediului si societatii, respectiv legume si fructe de sezon, lactate, oua, peste, detergent, hartie de unica folosinta si politici de mediu. Evaluarea este realizata pe baza unui chestionar completat de reprezentantii fiecarei companii si a unei fise de observatie, completata in teren de reprezentantii WWF.
„Daca in 2013 doar o companie a reusit sa obtina mai mult de jumatate din scorul maxim (84 de puncte obtinte din chestionar si fisa de observatie), anul acesta doua companii au depasit acest prag si alte doua au inregistrat scoruri de peste 45%. Procentul cel mai mare din scorul total a fost obtinut de Penny Market (55%), urmat de Kaufland (50%), care anul trecut ocupa penultimul loc, Mega Image (46%), Billa (45%) si Cora (26%). Liderul de anul trecut, Careffour, a obtinut un scor mult mai mic (24%), urmatorii fiind in ordine Auchan (23%), Lidl (23%), Selgros (19%), Metro (18%) si Profi (12%)”, se precizeaza in comunicat.
Schimbarile in clasament sunt explicate de autori si prin faptul ca doar patru retaileri (Penny Market, Kaufland, Billa, Mega Image) au raspuns la chestionar, unul din cele doua instrumente utilizate in studiu si care cantareste 50% din scorul final. De asemenea, desi toti retailerii care au raspuns la chestionar au obtinut punctajul maxim pentru transparenta, in ceea ce priveste credibilitatea lucrurile stau diferit. Acest indicator se refera la punctajul obtinut pentru dovezile puse la dispozitie pentru a sustine raspunsurile oferite in chestionar privind diferite politici de mediu pe care au declarat ca le aplica. Punctajul maxim pentru aceasta sectiune este de 3 puncte, iar primii retaileri conform clasamentului general au obtinut maxim jumatate din punctaj: Kaufand (2,12), Mega Image (1,98), Penny Market (1,82), Billa (0,84).
„Daca studiul de anul trecut ne-a aratat ca retailerii au inteles ca trebuie sa tina cont de mediu, nu ca o favoare facuta societatii in detrimentul profitului, ci ca decizie de business care va asigura profitul pe termen lung, dupa studiul de anul acesta putem spune ca sunt necesare decizii mai curajoase. Lipsa unui progres relevant per ansamblu ne indica faptul ca suntem inca departe de gradul de sustenabilitate dorit, desi la nivel declarativ, mai toate strategiile de comunicare ale celor mai importante institutii si companii tin cont de acest criteriu. Cum punctam si in Raportul Planeta Vie, resursele se diminueaza si consumul creste, iar retailerii joaca un rol crucial in modelarea comportamentului consumatorilor, de aceea e important cum vor actiona de acum inainte”, a declarat Magor Csibi, director WWF Romania.
Infiintata in anul 1961, WWF este una dintre cele mai importante organizatii internationale care deruleaza proiecte pentru conservarea naturii, in peste 100 de tari. Misiunea WWF la nivel global este sa opreasca degradarea mediului inconjurator si sa construiasca un viitor in care oamenii traiesc in armonie cu natura.
Sursa: Mediafax