Reducerea TVA la alimente a determinat o scadere medie a preturilor de 11% şi o creştere de 17% a numarului de produse vandute, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Nielsen. „Preturile au scazut in medie cu -11% in categoriile monitorizate de noi, retailerii impreuna cu producatorii mentinandu-şi promisiunea facuta consumatorillor. Rezultatele nu au intarziat sa apara, cele mai dinamice categorii de produse fiind cele care au redus pretul cel mai mult. Pentru cafea, de exemplu, o reducere de pret in medie cu 15% a produselor a dus la o creştere a volumelor cu aproximativ 25% fata de aceeaşi perioada a anului trecut (1-14 iunie). Alte categorii foarte dinamice au fost carnea, branza, bauturile non-alcoolice şi snacksurile”, arata compania, intr-un comunicat.
Numarul de produse vandute in perioada 1-14 iunie este cu 12% mai mare fata de luna mai şi cu 17% comparativ cu iunie 2014.
Studiul Nielsen reprezinta prima analiza efectuata in legatura cu efectele deciziei de reducere a TVA.
Taxa pe valoarea adaugata a scazut la 1 iunie de la 24% la 9% pentru alimente, bauturi nealcoolice, animale-pasari vii, seminte-plante şi ingrediente pentru prepararea alimentelor, pe tot lantul economic, de la productie pana la vanzarea catre consumatorul final.
Presa a relatat ca mari lanturi de magazine ar fi majorat preturile la diferite alimente cu pana la 30%, inainte de reducerea taxei, iar premierul Victor Ponta a reactionat spunand ca Guvernul nu poate ingheta preturile la marfurile din magazine, dar poate introduce masuri constitutionale şi europene, precum taxe speciale foarte mari, in cazul in care comerciantii nu scad preturile la raft dupa diminuarea TVA.
Marii retaileri au anuntat ca vor transfera integral diferenta clientilor, ceea ce ar fi insemnat o scadere a preturilor de circa 12%.
Consiliul Concurentei a avertizat retailerii ca va verifica la nivel national evolutia preturilor dupa reducerea cotei, pentru a vedea daca efectul este mentinut in timp.
Sursa: Mediafax