Rasismul devine mai acut in perioade de criza economica, oamenii percepand distorsionat fetele celor de alta etnie atunci cand situatia economica este precara, conform unui studiu al cercetatorilor americani. Un studiu recent efectuat la Universitatea din New York a stabilit ca, in perioade de recesiune, oamenii percep chipurile persoanelor de alta etnie in mod distorsionat, ca fiind „mai inchise la culoare” si cu trasaturi faciale mai pronuntate, fenomen care sporeste probabilitatea discriminarii, potrivit dailymail.co.uk.
Astfel, „saracia resurselor” modifica perceptia pe care o au oamenii asupra chipului celorlalti, studiul cercetatorilor americani confirmand un studiu din 2013, conform caruia rasismul a luat amploare in Marea Britanie, in urma dificultatilor economice.
Cercetatorii David Amodio si Amy Krosch au efectuat patru experimente, la care au participat 285 de americani albi, si au descoperit ca oamenii percep diferit chipurile intr-o perioada de criza.
„Este bine cunoscut ca inegalitatile socio-economice dintre americanii albi si minoritatile rasiale au crescut considerabil in conditii de saracie economica. Descoperirile noastre indica faptul ca penuria modifica modul in care oamenii percep vizual rasa altei persoane – iar aceasta deformare perceptuala contribuie la inegalitati”, a declarat profesorul David Amodio.
In primul experiment, participantii au privit fotografii ale unor chipuri care variau de la inchise la culoare pana la albe, apoi au fost intrebati daca fiecare chip din fotografie era inchis la culoare sau alb.
Persoanele care aveau convingerea ca persoanele albe trec prin dificultati economice, in timp ce oamenii cu pielea inchisa la culoare prospera, aveau o probabilitate mai mare de a percepe oamenii de etnie mixta ca avand pielea mai inchisa la culoare decat in realitate.
In al doilea experiment, conceptul de criza economica a fost introdus in mod inconstient, alaturi de mesaje subliminale precum „saracie”, „criza” si „limitat”. Oamenii de stiinta au descoperit ca, in aceasta situatie, voluntarii aveau o probabilitate mai mare de a percepe oamenii de etnie mixta ca avand pielea mai inchisa la culoare decat atunci cand aceste mesaje nu erau introduse.
In al treilea experiment, oamenii cu dificultati economice au perceput chipurile ca avand pielea mai inchisa la culoare si cu trasaturi „afrocentrice” mai pronuntate decat persoanele care nu se confruntau cu probleme financiare.
In testul final, participantii au alocat mai putini bani persoanelor percepute ca avand pielea „mai inchisa la culoare” atunci cand existau probleme financiare.
Potrivit studiului, publicat in Proceedings of the National Academy of Sciences, „rezultatele sugereaza ca saracia economica schimba perceptia vizuala a indivizilor asupra americanilor de culoare, ceea ce accentueaza discriminarea, iar acest proces ar putea agrava inegalitatile socio-economice”.
Sursa: Mediafax