Consumatorii romani cred ca veniturile lor se vor imbunatati, dar aceasta nu a influentat inca in mod semnificativ dorinta de cumparare, ei inca avand nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi, arata un studiu realizat de GfK.
„In ultimul an economia romaneasca a inregistrat o crestere puternica. A durat insa destul de mult timp ca romanii sa aiba incredere in acest salt. In consecinta, in prima jumatate a anului 2014, asteptarile economice au fluctuat intre -17 puncte si -10 puncte. In a doua jumatate a anului, increderea intr-o crestere sustinuta s-a consolidat treptat. In decembrie, suspiciunile au parut sa dispara si indicatorul a sarit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte”, se arata in raport.
Astfel, consumatorii romani au inceput sa creada mult mai repede ca propriile lor perspective privind veniturile se vor imbunatati. Potrivit GfK, in decembrie indicatorul care masoara asteptarile privind veniturile se situa la 15,7 puncte, urcand la cea mai ridicata valoare inregistrata din octombrie 2008.
„Aceasta nu a influentat inca in mod semnificativ dorinta de cumparare. Indicatorul a ramas sub zero pe tot parcursul anului. Cea mai coborata valoare, -14 puncte, a fost inregistrata in iunie, indicatorul atingand valoarea maxima, -3,8 puncte, in decembrie. Cu toate ca dezvoltarea economica este pozitiva si somajul ramane la un nivel foarte coborat, de 6,5 procente, consumatorii romani au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdata, acestia au foarte putini bani ramasi pentru cumparaturi majore”, noteaza GfK.
Din punctul de vedere a dezvoltarii economice a tarilor UE si a starii de spirit a consumatorilor in 2014, anul poate fi impartit in doua parti distincte, arata GfK. In prima jumatate a anului, economiile tuturor tarilor europene au evaluat practic in mod pozitiv. Consumatorii deveneau in mod clar tot mai increzatori ca criza financiara si economica va deveni in sfarsit, in urmatoarele luni, ceva de domeniul trecutului. Intre aprilie si iunie, indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare au atins valori record aproape peste tot.
Insa in perioada verii si a toamnei, nesiguranta a inceput sa creasca, nu numai in randul consumatorilor, ci si la nivel de economie. Acest lucru se datoreaza unui numar de motive diferite: conflictul din Ucraina a atins apogeul, declaratiile presedintelui rus, Vladimir Putin, au cauzat nesiguranta in majoritatea tarilor est-europene, conflictul continuu dintre Israel si Palestina si avansul grupului militant Statul Islamic. Toate aceste evenimente contribuie la o crestere clara a anxietatii in randul consumatorilor europeni, mentioneaza studiul.
Totusi, starea de spirit a consumatorilor din intreaga Europa s-a imbunatatit din nou pe parcursul ultimului trimestru al anului. Indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare, au crescut spre sfarsitul anului in majoritatea tarilor Uniunii Europene (UE). Climatul de consum pentru UE 28 a crescut si el cu 1,3 puncte in ultimul trimestru, incheind anul la 5,5 puncte.
Continua insa sa existe riscuri care ar putea limita dezvoltarea economica pozitiva in lunile care urmeaza. Dupa alegerile din Grecia, ramane de vazut ce curs economic va adopta urmatorul guvern, si daca acesta va respecta acordurile cu alte tari europene si cu Comisia Europeana, mai arata GfK.
Rezultatele studiului GfK Climatul de consum Europa au la baza un sondaj al consumatorilor efectuat, la cererea Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene.
Sursa: Mediafax