Circa 17% dintre turistii romani aloca peste 4.000 lei pentru concediul planificat in acest an, fata de 5% in 2005, potrivit unui studiu care analizeaza preferintele turistilor romani in ultimii zece ani. In ceea ce priveste bugetul de vacanta alocat pe familie, sub 1.000 lei este alocat de 11% dintre turisti in 2015, fata de 34% in 2005; 42% dintre turisti aloca intre 1.000 si 2.000 lei, fata de 34% in 2005. Cresterea dorintei de confort a marit bugetul pentru vacanta romanilor, spun realizatorii studiului. Intre 2.000 si 4.000 lei este alocat de 28% dintre turisti, fata de 7% in 2005, in timp ce peste 4.000 lei este alocat de 17% dintre turisti, fata de 5% in 2005.
De asemenea, 22% dintre persoanele intervievate nu au fost anul trecut in vacanta, fata de 44% in 2004. „Ca si acum zece ani, jumatate din populatie pleaca in vacante interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ si vacantele mixte (intern si extern). Unul din trei turisti romani apeleaza la serviciile unei agentii de turism pentru a cumpara o vacanta. Avionul a devenit principalul mijloc de transport pentru vacanta. A disparut practic cererea pentru hotelurile de o stea si s-a triplat, in schimb, optiunea pentru 4 si 5 stele”, se arata in studiu.
Adrian Voican, initiatorul sondajului, presedintele Comisiei de marketing a ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism), afirma ca analizeaza piata de turism periodic.
„Turismul romanesc s-a dezvoltat spectaculos in ultimii 10 ani, romanii calatoresc mai mult si sunt mult mai avizati ca in trecut”, a declarat el.
Alta concluzie a studiului a fost ca, in ultimii zece ani, consumul turistic a crescut cu 39%, cel mai mare aport la aceasta crestere avandu-l persoanele de peste 55 de ani (seniori) cu + 35% din total crestere, urmate de „aspiranti” (26-35 ani) cu 21%. De asemenea, in ultimii zece ani, persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/persoana) au contribuit cu cea mai mare crestere la consumul turistic (+17%), fapt datorat ofertelor speciale de tipul „Inscrieri Timpurii”, bazate pe reduceri pentru achizitia din timp a biletelor, oferte care nu existau acum zece ani. In schimb, persoanele cu venituri mai mari si-au pastrat consumul turistic, renuntand totusi la vacantele extravagante de tip „once in a life time”.
Din totalul celor intervievati, 50% au ales Romania ca destinatie turistica, iar 24% au ales o destinatie externa. Apetitul romanilor pentru vacantele externe a crescut de 2 ori si jumatate in ultimii zece ani, de la 9% in 2004 la 24% in 2014. A crescut totodata consumul vacantelor mixte (tara si strainatate) de peste 20 de ori, de la un procent nesemnificativ de 0,2% in 2004 la 5,4% in 2014.
„Este o tendinta promitatoare despre care anticipam ca isi va continua cresterea, datorita profilului turistului roman, dornic de nou dar si traditionalist”, spun realizatorii studiului.
Anul trecut, ca si acum zece ani, 31% din cei care au declarat ca au fost in vacanta au apelat la serviciile unei agentii de turism. In 2014, cei mai apropiati de serviciile agentiilor de turism au fost cei care au cumparat vacante externe cu 58% fata de 53% in anul 2004, in timp ce pentru vacantele in Romania au apelat 16% dintre respondenti fata de 25% in urma cu zece ani.
In anul 2014, jumatate dintre cei care au plecat in vacanta s-au informat despre destinatii prin internet iar 30% prin agentii si 20% prin prieteni, in timp ce in anul 2004, in Romania internetul se afla abia la inceput.
In ceea ce priveste intentia de vacanta in acest an, 42% declara ca vor pleca in vacanta in tara (fata de 50% in 2014), iar 28% intentioneaza sa plece in vacante externe (fata de 23% in 2014). 23% nu vor pleca in vacanta (fata de 22% in 2014).
In 2015, 55% dintre turisti prefera sa plece in vacanta cu avionul fata de 21% in 2005. Cei ce folosesc masina proprie in vacanta reprezinta 28% fata de 15% in 2005. Vacantele cu autocarul sunt in scadere, astfel ca in 2015 doar 16% dintre turisti mai prefera acest mijloc de transport fata de 25% in 2005.
Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ format din 560 de subiecti intervievati pe baza de chestionar, in perioada 10-25 mai 2015.
Sursa: Mediafax