Echipa de implementare a proiectului FoodChains 4 Europe – FC4EU (Lanțuri alimentare pentru Europa) finanțat prin Programul Interreg Europe, a avut ocazia să cunoască regiunea Emilia Romagna (Italia) şi provocările acesteia în domeniul inovării lanțurilor alimentare prin intermediul evenimentului de învățare inter-regională organizat de gazdele: regiunea Emilia Romangna și Universitatea Sacre Cuore Piacenza în data de 16 noiembrie 2017.
Reprezentanții județului Maramureș au fost vicepreședinte Ioan Doru Doru, Mihaela Lițe și Noemi Ganea, membre în echipa de proiect din partea Biroului de Relații Externe, Florin Avram, reprezentant GAL Mara Natur și Nicoleta Mureșan producător local de uleiuri presate la rece, din Șomcuta Mare, care a prezentat produsele sale inovative în cadrul seminarului de învățare. Aceștia au vizitat una dintre regiunile cu cele mai multe mărci DOP (denumire de origine controlată) și IGP (indicație geografică protejată) din Europa. Astfel, regiunea Emilia Romangna a reușit să introducă în sistemul de certificare calitate DOP și IGP un număr de 44 de produse agro-alimentare, situându-se astfel pe primul loc în Italia și pe locul secund în Europa, ca și număr de produse certificate prin aceste sisteme de calitate recunoscute la nivel european.
Gazdele au prezentat echipei de implementare a proiectului FC4EU două exemple de bună practică, care astăzi contribuie la faima și succesul produselor locale certificate DOP. Echipa de proiect a vizitat unul dintre producătorii locali ce îndeplinește două funcții din lanțul alimentar: prelucrarea materiei prime prin abatorul lor și producerea faimoasei Prosciutto de Parma. A doua vizită pe teren a fost dedicată prezentării unui alt exemplu de bune practici, de data aceasta sub egida Consorțiului Parmigiano-Reggiano. Cu o istorie de peste 70 de ani, și o componență de peste 300 producători din 5 provincii, aceștia se asigură că produsul respectă condițiile de denumire de origine controlată
”Membri echipei de proiect au rămas impresionați de succesul asocierii producătorilor italieni, constituind un exemplu de bună practică ce poate fi parțial adoptat în funcție de specificul fiecărei regiuni. Maramureșul își propune intensificarea identificării și promovării produselor locale tradiționale, iar în cadrul acestui proiect va lansa o serie de consultări cu producătorii locali”, a arătat Noemi Ganea, responsabil comunicare proiect, Biroul de Relații Externe.