Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat, astazi, 15 decembrie, in plenul Camerei Deputatilor, cu 213 voturi pentru, 17 impotriva si 34 de abtineri. Actul normativ, care va intra in vigoare dupa publicarea in Monitorul Oficial, prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Proiectul de act normativ, initiat de Ministerul Mediului si Padurilor dupa ce Curtea Europeana de Justitie a declarat vechea taxa auto ca fiind discriminatorie, a fost adoptat si de Senat, in sedinta din 12 septembrie, insa Camera Deputatilor este camera decizionala. In septembrie, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, anunta, la Palatul Victoria, ca statul va restitui in 2011 celor care au inmatriculat masini dupa vechea taxa auto circa 240 milioane de lei.
Potrivit proiectului de lege, care are la baza principiul ‘poluatorul plateste’, taxa de poluare va fi platita o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Acest proiect de lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule.
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu: programul Rabla, programul Casa Verde, programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor, programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei si solului, inclusiv monitorizarea calitatii aerului, programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile, programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare si programul de realizare a pistelor pentru biciclisti.
Sursa: Agerpres