Senatorii au adoptat, azi, 2 aprilie, OUG prin care se instituie timbrul de mediu pentru masinile poluante, exceptand de la plata acestei taxe autovehiculele destinate transportului scolar si pe cele nepoluante, eficiente din punct de vedere energetic, alimentate cu GPL, achizitionate de autoritatile publice. Senatorii si-au insusit, in acest sens, doua amendamente propuse plenului de catre Comisia pentru administratie.
Potrivit expunerii de motive a proiectului legislativ, reglementarile impuse de lege vin in urma recomandarilor Comisiei Europene cuprinse in comunicarea din 14 decembrie 2012, potrivit carora taxarea autoturismelor nu trebuie sa se bazeze pe criterii tehnologice, ci pe date de performanta obiective, cum ar fi emisiile de CO2. Guvernul sustine ca adoptarea acestui act normativ este necesara avand in vedere impactul negativ social si de mediu constatat ca urmare a aplicarii taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule, in ceea ce priveste valoarea acesteia, ceea ce a condus la un semiblocaj al pietei privind tranzactiile cu autoturisme existente in parcul national.
Potrivit proiectului, timbrul de mediu se face venit la bugetul Fondului pentru mediu si va fi utilizat de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului. Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3, N1, N2, N3, cu exceptia autovehiculelor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic.
Exceptie fac, de asemenea, autovehiculele special modificate in scopul conducerii de catre persoane cu handicap sau in scopul preluarii si transportarii acestora, cele utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, jandarmerie, politia de frontiera si de pompieri sau autovehiculele destinate serviciilor de ambulanta si de medicina sau cele pentru transport scolar. Timbrul de mediu nu va fi aplicat autovehiculor hibride si electrice, a celor incadrate in categoria vehiculelor istorice sau celor folosite de institutiile de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor si altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national.
Valoarea in lei a timbrului se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precendent si publicat in Jurnalul Oficial al UE. Cota de reducere a timbrului este stabilita in functie de vechimea autovehiculului. Senatul a adoptat proiectul de aprobare a ordonantei de urgenta cu 96 de voturi „pentru”, 27 de voturi „impotriva” si cinci abtineri, in calitate de prima Camera sesizata.
Sursa: Mediafax