Tehnologiile noi care patrund in lumea auto vor face intr-o zi uitata parcarea laterala, atat de delicata pentru unii. Marii producatori de autovehicule lucreaza in prezent la implementarea unor tehnologii cu ajutorul carora nu doar ca masina se va conduce singura, dar foarte important, isi va gasi si locul potrivit de parcare.
Volvo, Mercedes, BMW, Google sau producatori de componente pentru industria auto au diferite proiecte de cercetare care vizeaza deplasarea autovehiculului fara implicarea soferului, gasirea locurilor de parcare si desigur parcarea automata, scrie AFP. De altfel parcarea autonoma a automobilului se regaseste deja pe autovehicule de serie ale Mercedes, Ford, Volvo, VW si la alti jucatori din industrie.
Volvo lucreaza in prezent la un proiect in care masina isi gaseste un loc de parcare si dupa ce lasa pietonii din apropiere sa treaca, intra in parcarea amenajata si parcheaza pe un loc convenabil. Fiind deocamdata in faza de prototip, sistemul ar putea fi introdus in productia de serie din 2020.
Unele modele beneficiaza in acest moment de sisteme complexe, bazate pe o serie de senzori conectati la computerul central al masinii, prin care preiau controlul asupra masinii fie pentru evitarea unui obstacol, in cazul franarii de urgenta, fie atunci cand soferul da semne de oboseala sau chiar cand soferul le indica sa parcheze singure. Atat Mercedes, cat si Volvo sau Ford, au implementat de multa vreme aceste sisteme pe masinile de serie pentru sporirea masurilor de siguranta activa care vizeaza preintampinarea accidentelor.
„Foarte multe solutii exista in prezent in domeniul automatizarii si am ajuns intr-un moment de cotitura”, a declarat pentru AFP, Guillaume Devauchelle, director in cadrul companiei de componente auto Valeo. Numeroasele progrese tehnologice privind senzorii de detectie si camerele video montate pe autoturisme permit autoturismului sa vada practic ce se intampla in mediul de deplasare si in caz de nevoie sa opreasca sau sa transmita informatiile soferului fie pe un display integrat in parbriz fie pe ecranul sistemului de navigatie.
Producatorii auto promit sa introduca pana in 2020 modele de serie care sa se conduca singure, iar pana in 2030 automobile care sa circule fara pasageri la bord.
Obiectivul principal al acestor proiecte tehnologice este reducerea numarului accidentelor, mai ales ca 90% din accidentele auto se produc din cauza erorilor umane, conform lui Franck Cazenave, director de marketing si inovare in cadrul companiei Bosch, implicata in producerea componentelor auto la nivel mondial. Un alt obiectiv este posibilitatea ca autovehiculele sa poata comunica intre ele pentru o mai buna fluidizare a traficului si, desigur, pentru reducerea consumului de carburant. Succesul unui astfel de proiect vizeaza deopotriva confortul pasagerilor acestia putand sa se dedice altor activitati: sa citeasca sau sa navigheze linistiti pe internet.
Compania americana Google testeaza, de peste cinci ani de zile, un concept de masina autonoma care se conduce singura, insa costurile producerii in serie ale unor astfel de autoturisme sunt uriase. Un singur radar performant pentru Google Car costa 60.000 de euro.
Exista insa obstacole serioase in prezent pentru realizarea automobilului autonom total, si unele dintre acestea sunt „calitatea senzorilor si inteligenta artificiala”, apreciaza un expert din cadrul companiei Ford.
In timp ce unii soferi apreciaza deja ca masinile personale parcheaza singure evitand astfel zgarieturi sau daune mai ample ale caroseriei, alti impatimiti ai volanului nu vor sa lase in seama unei inteligente artificiale placerea condusului. inainte de aparitia la nivel mondial a automobilelor fara sofer, statele lumii trebuie sa inaspreasca legislatia in vigoare privind securitatea rutiera, mai aminteste AFP.
Sursa: Agerpres