Profesorul universitar Guy Claxton, de la universitatea King’s College, din Londra, sustine ca guma de sters reprezinta una dintre principalele probleme care stau in calea elevilor catre un mod mai eficient de a studia.
Potrivit profesorului, care este si cercetator in stiinte cognitive, radierele reprezinta un „instrument al diavolului” si ar trebui interzise in scoli, pentru ca incurajeaza copiii sa se simta stanjeniti fata de erorile pe care le fac in timpul procesului de invatare.
In opinia lui Guy Claxton, institutiile de invatamant ar trebui sa incurajeze elevii si studentii sa isi constientizeze greselile, pentru ca acesta este modul in care functioneaza „lumea larga”, si sa nu mai acorde o importanta atat de mare calificativelor.
„Radiera este un instrument al diavolului pentru ca perpetueaza o cultura a rusinii fata de erori. Este un mod de a insela lumea, prin care spui Nu am facut nicio greseala. Mi-a iesit corect de prima data”, declara Guy Claxton, pentru Daily Telegraph.
„In schimb, avem nevoie de o cultura in care copiii sa nu se teama de greseli, ci sa invete din ele, in care sa reflecteze asupra lor si sa isi imbunatateasca munca, nu sa fie subjugati sa nimereasca rapid raspunsul corect si sa para inteligenti”, adauga cercetatorul.
Ba mai mult, Guy Claxton este de parere ca guma de sters ar trebui interzisa cu totul in scoli, astfel incat copiii sa invete din timp ca, in viata, nu iti poti „curata greselile”, dar poti invata din ele.
„Nimeni nu o sa stea mai departe dupa tine sa iti corecteze lucrarile si sa iti organizeze timpul; in secolul 21, trebuie sa devii designerul, arhitectul, curatorul propriului tau proces de invatare”, mai spune Guy Claxton.
Opinia profesorului universitar face parte dintr-o dezbatere mai ampla referitoare la departarea studentilor de note si construirea caracterului lor, astfel incat sa fie pregatiti pentru provocarile ulterioare.
Pozitia adoptata de Guy Claxton nu este, insa, impartasita de toti colegii. In opinia lui John Coe, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale pentru Educatie Primara (NAPE), o astfel de masura ar ingreuna atat procesul de invatare, cat si pe cel de predare.
„Daca predau matematica, de pilda, as dori ca elevii mei sa prezinte etape de lucru. Nu as vrea ca acestia sa fie atat de preocupati sa ofere raspunsul corect, incat sa nu arate niciun indiciu – inclusiv raspunsuri gresite – despre cum au ajuns la raspunsul respectiv”, sustine John Coe, citat de BBC.
„Examinarea erorilor comise de elevi este esentiala in predare. Profesorii au nevoie sa observe toate incercarile pe care le fac copiii, pentru a putea ghida instruirea”, mai spune John Coe.
Sursa foto: stirileprotv.ro
Sursa: Mediafax