Un nou scandal stă să izbucnească în plină pandemie. Aseară s-a re-difuzat o informație potrivit căreia la Oficiul Național de Achiziții Centralizate (ONAC) s-a derulat o selecție de ofertă care avea drept scop achiziționare a 3 milioane de teste rapide.
Licitația ar fi fost câștigată, potrivit informațiilor prezentate la acel moment, de o firmă specializată în colectarea și valorificarea gunoiului. Mai mult se spune că aceasta ar fi primit autorizație din partea Agenției Naționale a Medicamentului cu o zi înainte de depunere cerere de ofertă. Ținând cont toate suspiciunile care au însoțit achizițiile guvernamentale în pandemie deja suna ca fiind o mare afacere, cu conotații politice. Ne așteptam să fie vorba de încă un tun dat de o firmă obscură pe bani mulți sub acoperire necesității stării de urgență.
Numai că există o mare bătălie pe piața testării anti-Covid 19, iar aici trebuie văzut exact cine are interes să blocheze utilizarea testelor rapide prin declanșarea unor scandaluri de presă. Care este miza? Testele rapide de detectare a virusului reprezintă una din controversele majore ale ultimelor zile. Apar din ce în ce mai suspiciuni legate de interesele majore care au stat la baza blocării testelor rapide în favoarea celor de tip PCR. Mare diferență între el este dată de preț: cel rapid costă de 3-4 ori mai puțin decât unul de tip PCR. Se spune că avantajul celor de tip PCR este dată de acuratețea acestora. Este posibil ca acest lucru să fie adevărat numai că testele de tip rapid sunt folosite pe scară largă în Europa, în special pentru testarea personalului medical, ca element de avertizare și nu de diagnosticare. Tocmai prețul mic le face ușor de folosit.
ONAC a organizat o selecție de oferte pentru achiziția de „Teste rapide de determinare a antigenului SARS-CoV-2” pentru asigurarea stocurilor de urgentă medicală, respectiv truse de diagnosticare.
Potrivit caietului de sarcini, achiziția de urgență s-a făcut „ținând cont de faptul că ne confruntăm cu o situație excepțională cauzată de o transmitere comunitara extinsă, creșterea numărului de zone de tip focar prin prisma imposibilității desfășurării anchetelor epidemiologice riguroase și depășirea capacitații de spitalizare în secțiile ATI din unele județe, ajungând la un nivel maxim, în data de 26 noiembrie 2020, respectiv 1.226 pacienți internați pe secțiile ATI, deoarece capacitatea sistemului sanitar la nivel național depășește 70%, iar la nivel regional și local, punctual în anumite județe, este foarte aproape de capacitatea maxima existând intervale în care aceasta este chiar depășită, fiind necesar transferul pacienților între unitățile spitalicești ale altor județe, având în vedere că situația excepțională obligă autoritățile publice să își adapteze de urgență răspunsul la nevoile actuale ale sistemului sanitar public și să asigure de îndată suportul logistic adecvat, în regim de urgență este absolut necesară pentru a preveni un impact negativ major asupra sistemului sanitar”.
Achiziția celor 3.000.000 de teste rapide a fost adjudecată de o firmă MCM EVA SRL, despre care s-a tot spus că este nou-venită în domeniu, care în 2019 se ocupa cu deșeuri, care a primit autorizație cu doar o zi înainte de selecția de ofertă din partea ONAC. Toate alegațiile care însoțesc o campanie de presă…
Suntem una din publicațiile care susține necesitatea introducerii testelor rapide pentru detectarea virusului Covid-19, pentru testarea personalului medical, a profesorilor, a celor din industria HoReCa. Am afirmat din start acest lucru, și o vom face de fiecare dată mai ales că așa cum o să vedeți la sfârșitul materialului vorbim de interese uriașe, de sute de milioane de euro și firme cu zeci de spitale și clinici în portofoliu.
Continuarea citiţi AICI