Cetățenii care sună la numărul de urgență 112 de pe smartphone beneficiază de tehnologia Advanced Mobile Location (AML), care permite transmiterea poziției apelantului către Sistemul 112, exclusiv pe durata apelului de urgență și nicidecum în alte condiții.
Ce este AML?
AML (Advanced Mobile Location/Localizare Mobilă Avansată) este o tehnologie încorporată în sistemele de operare Android și iOS. Este o metodă utilizată în cazul în care se solicită ajutor la numărul de urgență 112, pentru transmiterea locației apelantului cu o mai mare acuratețe, care poate ajunge până la câțiva metri/zeci de metri. Facilitatea a fost implementată, în toată țara, de Serviciul de Telecomunicații Speciale, împreună cu operatorii de telefonie mobilă și în parteneriat cu Google și Apple.
Transmiterea coordonatelor geografice din telefon se realizează doar dacă persoana sună la 112 și nicidecum în alte condiții. După efectuarea apelului de urgență, AML se oprește automat și nu mai transmite localizarea.
AML nu este o aplicație care se descarcă pe telefon! Utilizatorul telefonului nu trebuie să instaleze componente sau aplicații suplimentare.
Cum funcționează?
Când o persoană sună la 112 de pe un smartphone în care AML este activat, telefonul își pornește automat senzorii de localizare pentru a stabili poziția și trimite aceste informații către Serviciul de urgență. Pentru o acuratețe ridicată a localizării, AML folosește GPS, WiFi, alți senzori de mișcare ori localizare pe care îi are telefonul.
Coordonatele geografice furnizate de AML și recepționate de Serviciul de urgență sunt vizualizate pe harta utilizată de operatorii STS și dispecerii agențiilor specializate de intervenție (Ambulanță, Poliție, Pompieri, SMURD etc.).
Utilizând informațiile AML, salvatorii pot identifica mai ușor locul în care se găsesc persoanele care au nevoie de ajutor.
Avantajele tehnologiei AML
- Furnizează poziția persoanei care apelează 112
- Are o precizie mai bună decât localizarea Cell ID/Sector ID
- Se activează automat când se apelează 112
- Este integrată direct în sistemul de operare al telefonului și nu trebuie instalat nimic de către utilizator
- Transmite automat coordonatele geografice determinate cu ajutorul senzorilor din telefon
AML vine și în sprijinul persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.
Odată cu mesajele trimise către Serviciul de urgență pentru a cere ajutorul, sunt transmise și datele de poziționare geografică ale telefonului.
ANDROID
Pe telefoanele Android care rulează sistem de operare versiune 4.0-IceCream Sandwich sau mai nouă (peste 99% din dispozitivele Android active), este integrat serviciul Emergency Location Service (ELS), care calculează poziția telefonului și folosește tehnologia AML pentru a trimite mesajele de localizare către Serviciul de urgență.
Serviciul Android ELS recunoaște când un utilizator efectuează un apel de urgență la 112 sau când se transmite un SMS la 113 și va calcula locația folosind mai multe surse (GPS, rețea mobilă, WiFi, alți senzori din telefon). În restul timpului, serviciul este inactiv și nu consumă baterie.
Informațiile furnizate de ELS sunt calculate pe dispozitiv și trimise prin SMS și Internet direct către Sistemul 112 utilizând protocoale standard din industrie.
Dacă nu există conexiune la Internet, serviciul ELS va transmite poziția doar prin SMS.
Conform dezvoltatorului, Google nu primește această locație transmisă către Serviciul de urgență.
Când nu funcționează ELS?
- Nu funcționează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive
- Nu funcționează dacă telefonul este setat pe modul avion
- Nu funcționează pentru telefoanele cu nivelul bateriei sub 10%
- Nu funcționează dacă utilizatorul a dezactivat această opțiune
Important: Echipa Android ELS recomandă activarea opțiunii de actualizare automată a datei şi orei telefonului mobil pentru afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește informația de localizare de tip AML.
iOS
Tehnologia AML este compatibilă, la noi în țară, cu dispozitivele iPhone care au actualizat sistemului de operare iOS la verisunea 13.4, versiune lansată în luna martie a anului 2020. Actualizarea se face accesând Configurări –> General –> Actualizare Software.
Când un utilizator inițiază un apel la numărul de urgență 112, telefonul iPhone calculează poziția integrând date din mai multe surse, cum ar fi sistemele de sateliți și rețelele WiFi. Ulterior, coordonatele sunt transmise direct către Serviciul 112, fără a mai fi nevoie de vreo operațiune.
Pentru a funcționa, telefonul trebuie să fie înregistrat într-una din rețelele mobile din România cu care Apple are acord în implementarea AML (verificați cu operatorul dvs.) și să aibă acces la serviciul de SMS.
Când nu funcționează AML pe iPhone?
- Nu funcționează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive
- Nu funcționează dacă terminalul este mai vechi de iPhone 5
- La transmiterea de mesaje de urgență către serviciul SMS 113
Important: La acest moment, recepționarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanții care se află în roaming internațional, precum și pentru cei care nu au semnal în rețeaua proprie (roaming național).
Toate cele patru metode de localizare implementate în țara noastră (AML, aplicația mobilă APEL 112, Geolocation și Cell ID/Sector ID) sunt complementare una celeilalte, însă nici una nu este infailibilă. Din acest motiv, cetățenii care sună la numărul 112 sunt rugați să ofere și să confirme pe cât posibil detaliile privind locația lor.