Cum arăta economia României acum 25 de ani? La numai 5 ani de la căderea regimului comunist, procesul de privatizare era încă lent și dificil, din cauze diverse: contextul politic defavorabil inițiativei private, un cadru legal greoi, mentalitatea inertă a românilor la vremea aceea și multe altele. Cu toate acestea, s-au născut câteva afaceri românești de notorietate, al căror succes continuă și astăzi.
Curajoși, plini de idei și energie și dornici să își pună planurile în aplicare, mulți antreprenorii români au reușit să își atingă visele. Câțiva dintre ei sunt, astăzi, adevărate exemple în business. Iar companiile pe care le conduc au devenit afaceri de prestigiu, cu rezonanță atât în România, cât și în alte țări din toată lumea, potrivit Observator.
Iată un top 10 al companiilor românești de succes din ultimii 25 de ani, din domenii variate, în care se regăsesc nume ale unor oameni de afaceri deveniți, peste timp, adevărate simboluri ale antreprenoriatului românesc.
1. UiPath – 2005
Fondată în 2005 la București de românii Daniel Dineș și Marius Tîrcă, compania este specializată în dezvoltarea de roboţi software care automatizează procesele de lucru din companii. Primul – și până acum singurul – unicorn românesc are toate șansele să devină cel mai valoros start-up în domeniul inteligenţei artificiale din lume.
Compania este prezentă în 19 ţări, fiind în plin proces de expansiune. În luna septembrie 2018 era evaluată la peste 3 miliarde de dolari, după o finanţare record de 225 milioane dolari. În aprilie 2019, UiPath a primit o nouă finanțare, în valoare de 568 milioane de dolari, această nouă investiție ridicând valoarea startup-ului la 7 miliarde de dolari.
2. Bitdefender – 2001
Compania românească producătoare de soluții de securitate cibernetică a fost fondată în 2001 de Florin și Măriuca Talpeș, unii dintre cei mai cunoscuți antreprenori din domeniul IT din România.
Cu peste 1600 de angajați și o echipă de mai mult de 800 de ingineri și cercetători, businessul este astăzi evaluat la peste 600 de milioane de dolari. Bitdefender este cel mai vândut produs românesc, iar compania e unul dintre cei mai inovativi furnizori de software de securitate IT din lume.
„Circa 50% dintre angajaţii companiei sunt implicaţi în activităţi de cercetare şi dezvoltare, Bitdefender înregistrând între companiile de securitate informatică cea mai mare pondere a personalului tehnic din totalul angajaţilor. Angajaţii Bitdefender pot aloca 20% din timpul petrecut la birou dezvoltării de idei revoluţionare, menite să genereze un grad crescut de inovaţie“, a spus Florin Talpeș pentru Ziarul Financiar.
3. Emag – 2001
Cel mai cunoscut magazin online din țara noastră s-a născut în 2001, ca un distribuitor de sisteme de calcul și produse de birotică, fiind înființat de Radu Apostolescu, Dan Teodosescu și Bogdan Vlad. În 2009, 51% din acțiunile companiei au fost cumpărate de Asesoft Distribution, iar director general al eMAG a devenit Iulian Stanciu. Din 2014, 74,2% dintre acțiunile companiei aparțin grupul sud-african Naspers, iar restul lui Iulian Stanciu. Astăzi, Emag se ocupă cu vânzarea online de echipamente și componente IT, electronice, electrocasnice, articole de îngrijire personală, produse auto, articole sportive, cărți, produse pentru casă și grădină, petshop, articole pentru copii și altele.
4. Dacris – 1994
Grupul de firme Dacris este prezent pe piața românească din 1994 și este specializat în importul, distribuția și comercializarea articolelor de birou, a produselor tipărite și a altor produse. Compania a fost înființată de Lidia și Dan Fati, primul magazin fiind pe locul unui fost garaj de 15 metri pătrați din Constanța. Treptat, de la magazinul de imprimate tipizate s-a dezvoltat un întreg grup de firme.
În 25 de ani Dacris a vândut peste 1,7 miliarde de produse și peste 4 milioane de oameni au folosit, la un moment dat, un produs livrat de Dacris.
Care a fost prețul succesului antreprenorial? ,,Am renunţat la viaţa liniştită şi previzibilă, la călătorii şi vacanţe şi, de mult prea multe ori, la timp de petrecut cu familia sau prietenii. Privind înapoi, nu cred că aş schimba ceva din viaţa tumultuoasă, dar şi frumoasă pe care am avut-o. Îmi place omul care am devenit. Eu consider că am primit mult de la viaţă şi îmi place la rândul meu să dăruiesc celorlalţi, mai puţin norocoşi. De-a lungul anilor am sponsorizat foarte multe organizaţii şi asociaţii care au activităţi legate în special de copii”, spunea Lidia Fati, co-fondator Dacris, într-un interviu pentru Revista Cariere.
5. Maria Lucia Hohan – 2003
Maria Lucia Hohan este designerul român care le îmbracă în rochii feminine pe Eva Longoria, Jennifer Lopez, Beyonce, Taylor Swift, Selena Gomez, Dita von Teese, Sofia Vergara, Vanessa Hudgens, Jennifer Hudson, Nicole Scherzinger, Lana del Rey și multe alte vedete. MLH e cel mai cunoscut brand românesc de fashion din străinătate, cu magazine în Italia, Dubai, Grecia, Spania, Irlanda sau Elveția.
Maria Lucia Hohan a absolvit un institut de top din Paris, a lucrat pentru brandul Krizia la Milano după care, în ciuda ofertelor din străinătate, a revenit în țara noastră. În 2003 a deschis primul atelier și, treptat, și-a construit propriul brand de succes. Acum, după 16 ani, la marile evenimente și gale hollywoodiene celebritățile adoră să se îmbrace în rochiile vaporoase, din mătase atent cusută în forme și culori feminine, elegante, sculpturale, care au creat o tendință în sine.
,,Cel mai emoționant moment din cariera mea a fost cel în care Jennifer Lopez a purtat prima dată o ținută MLH, a postat pe Facebook că este una dintre ținutele ei preferate, iar stilista ei m-a anunțat că dorește să o cumpere. Asta pentru că a fost prima dată. Ulterior, majoritatea vedetelor au păstrat rochiile”, a spus Maria Lucia Hohan într-un interviu pentru Pressone.ro.
6. frufru – 2006
Dacă azi numele frufru ne duce cu gândul la ideea de sucuri, salate sau supe sănătoase, „fără bazaconii”, în 2006 compania a debutat cu conceptul fresh pasta to go. Fondatorii – Mihai Simiuc și Gabi Zaharie – au construit totul de la zero, cu o investiție de 300.000 de euro. Criza economică a fost un moment de cotitură, în care au ales să ofere ceva în plus consumatorilor, extinzând gama de produse și folosind ingrediente de cea mai bună calitate.
În prezent, produsele frufru – iaurturi cu cereale, supe, salate, sandvișuri sau sucuri din fructe, printre altele – se găsesc în propriile de magazine și în marile rețele de retail. La 13 ani de la înființare, frufru înseamnă un business de aproape șase milioane de euro.
7. Floria.ro – 2010
Născut din pasiunea pentru flori și aranjamente florale atent realizate, magazinul online Floria.ro a apărut în 2010. Și-a câștigat notorietatea prin livrările de buchete și aranjamente de flori în toată țara, în maximum două ore.
În prezent, afacerea are parteneri în peste 140 de localități din întreaga țară, asigurând și livrarea în 24 de ore pentru comenzile internaționale. De asemenea, grupul deține și șase florării și un depozit en-gros și vinde și în rețelele de retail. În 2015 a primit titlul de Furnizor al Casei Regale, acordat de către Alteța Sa Principesa Margareta.
8. Vivre.ro – 2012
Vivre.ro este un start-up lansat în Romania în aprilie 2012, retailer online de mobilă şi decoraţiuni. Vivre are în spate o echipă care lucrează în retail, logistică și e-commerce, iar succesul companiei se datorează ofertei foarte variate de obiecte de decor și pentru casă aduse din toată lumea și puse la dispoziția clienților la prețuri accesibile.
Afacerea a fost inființată de Monica Cadogan, antreprenoare din anii de liceu. Primul milion a venit după primul an, apoi vânzările au crescut cu 30 până la 50% de la an la an. A urmat extinderea în străinătate, iar azi Vivre are peste 5000 de furnizori, rulează anual 2,5 milioane de produse, are peste 300 de angajați și acoperă mai multe țări din Europa, având planuri de extindere.
9. Grupul City Grill – 2004
De la deschiderea primului restaurant City Grill în cartierul Primăverii din București, de către Dragoș Petrescu, au trecut 15 ani, iar astăzi grupul City Grill operează 19 restaurante, este cel mai important angajator român din industria restaurantelor, are peste 1350 de angajaţi și servește în medie 11600 de clienți pe zi.
În anul 2006, în portofoliul companiei au apărut City Café, apoi au fost incluse Caru’ cu bere, Trattoria Buongiorno, Hanu’ Berarilor, Restaurantele Pescăruș și Hanu’ lui Manuc. În primăvara lui 2019 vor deschide și un nou restaurant pe locul fostei berării Becker Brau din București.
,,Astăzi (…) vindem de mai bine de 34 de milioane de euro anual, pornind de la nimic. Îmi aduc aminte, în primele săptămâni vindeam de 1500 de lei pe zi şi masa personalului era de până în 2000 de lei pe zi. Ca orice start-up, se porneşte cu dificultate. Vii cu bani de acasă atunci când investeşti într-un proiect nou şi trebuie să ai răbdare, pasiune, noroc”, spunea Dragoș Petrescu pentru Digi24.ro.
10. Allview – 2004
Este prima companie din România care a dezvoltat o tabletă și un smartphone, Allview fiind acum un brand tech românesc cunoscut. Fondatorul este Lucian Peticilă, a cărui pasiune pentru tehnologie l-a ajutat să creeze la Brașov și să exporte tehnologie românească. Povestea merge mai departe, cu dezvoltarea de gadget-uri, parteneriate cu giganți din industria IT, un sistem complex smart home românesc și pregătirea etapelor de dezvoltare a celui mai ambițios proiect pe termen lung – crearea unui robot inteligent, asistent personal, prin care sistemul de smart home va dobândi noi înțelesuri.
Sursa Observator.TV