Hartuirea si abuzul pe internet sunt cele mai intalnite probleme online in Romania, potrivit raportului de activitate al liniei de consiliere Helpline, lansat de Salvati Copiii Romania. Salvati Copiii Romania a lansat raportul de activitate al liniei de consiliere Helpline, componenta a programului Sigur.info de promovare a sigurantei copiilor pe internet. Helpline-ul se adreseaza celor care au intampinat probleme pe internet si poate fi accesat prin intermediul paginii web www.sigur.info/helpline, reprezentand un serviciu gratuit de informare si consiliere privind utilizarea in siguranta a internetului de catre copii.
Pe parcursul celor doi ani de functionare a Helpline-ului au fost primite peste 650 de apeluri si sesizari atat din partea copiilor, cat si a adultilor. Problemele semnalate cel mai frecvent sunt: hartuirea si intimidarea pe internet – cyberbullying (218), instrainarea datelor personale (149), cazuri de frauda si/sau spam (35), pornografie/continut ilegal (24) si santaj (20).
Media de varsta a apelantilor este de 17 ani, preponderente fiind persoanele de sex feminin. Cele mai utilizate mijloace de contact pentru apelarea Helpline-ului au fost e-mail-ul si chat-ul, remarcandu-se in multe cazuri dorinta utilizatorilor de a isi pastra anonimatul.
Hartuirea si intimidarea pe internet (cyberbullying) a fost cauzata de o problematica diversa: agresiune verbala, calomniere si lipsa de securizare a datelor personale. Acest tip de hartuire poate presupune trimiterea de e-mail-uri unei persoane care a refuzat comunicarea cu expeditorul, e-mail-uri care pot contine amenintari, remarci sexuale, incitari la ura, sicanari ale victimelor, precum si afisarea oricaror declaratii false care au ca scop umilirea victimei.
Instrainarea datelor personale este relationata cu hartuirea, care reprezinta deseori evolutia nefericita a unui caz in care datele personale sunt utilizate in scopuri de umilire si injosire. Cazurile de frauda/spam au implicat solicitari de introducere a datelor bancare, prin e-mail-uri fictive de la banci. Santajul reclamat la linia de consiliere se bazeaza de cele mai multe ori pe utilizarea unor date personale ale altei persoane (de cele mai multe ori poze compromitatoare), pentru a obtine beneficii.
Problemele au fost remediate prin: redirectionarea apelantului catre Sectia de Politie aferenta (in cazurile de cyberbullying si santaj), informarea departamentului cybercrime din cadrul IGPR (in cazurile de tentative de frauda si spam), interventia efectuata de catre Hotline si departamentul cybercrime (in cazurile de continut pornografic si ilegal), interventia Directiei Generale Protectia Copilului (in cazuri care priveau siguranta fizica si psihica a minorilor).
„Natura cazurilor raportate pe Helpline Sigur.info demonstreaza necesitatea unei linii specializate, dedicata problemelor asociate cu utilizarea Internetului. Un aspect pe care l-am remarcat in lunile precedente in cadrul Helpline-ului vizeaza o dorinta crescuta a profesorilor de a fi informati in legatura cu subiectul sigurantei online, dezbatut frecvent in cadrul scolii. Apreciem implicarea institutiilor de invatamant in programul Sigur.info si facem apel la responsabilitatea cadrelor didactice si a parintilor de a oferi copiilor o educatie adecvata si in privinta comportamentului acestora pe internet. Salvati Copiii Romania vine in intampinarea lor prin sugestii si consiliere oferite de operatorii Helpline, dar si prin resurse adaptate disponibile pe website”, a declarat Gabriela Alexandrescu, presedinte executiv al Organizatiei Salvati Copiii.
In octombrie, site-ul www.sigur.info/helpline, una dintre componentele esentiale ale liniei de consiliere, a fost reorganizat devenind un instrument util de informare si comunicare privind problemele sociale cauzate de utilizarea internetului. Noua versiune este atractiva, accesibila diverselor segmente de vizitatori si permite o navigare facila si intuitiva pentru parinti prin menul dedicat acestora, unde vor gasi sfaturi si resurse utile. Pentru copii si adolescenti este dezvoltata o sectiune cu jocuri, teste si informatii importante, necesare in scopul unei navigari sigure.
Componenta Helpline ofera utilizatorilor mai multe posibilitati de contactare, apelurile fiind preluate de coordonatorul Helpline si de operator, la numarul de telefon 0744 300 476 si prin chat Yahoo Messenger/Meebo, intre orele 11.00-15.00, de luni pana vineri, sau prin email la adresa helpline@sigur.info.
Solutiile oferite pot fi: consiliere telefonica sau prin chat care asigura o informare generala sau specifica situatiei semnalate, privind riscurile online cu accent asupra evitarii si gestionarii acestora; consiliere psihologica (prin directionarea catre specialistii centrelor de consiliere Salvati Copiii); consiliere tehnica privind dificultatile in folosirea calculatorului si a noilor tehnologii; consiliere juridica privind legislatia si demersurile legale posibile; redirectionare catre specialisti sau autoritati competente pentru probleme complexe care se afla in responsabilitatea acestora, privind telefonia mobila, accesul la internet, alte situatii privind educatia scolara sau protectia copilului.
Safer Internet Plus (Sigur.Info) este un program sprijinit de Comisia Europeana, care cuprinde centre nationale active in toata Uniunea Europeana, avand ca obiectiv comun promovarea utilizarii in conditii de mai mare siguranta a Internet-ului si a noilor tehnologii online de catre copii. Obiectivul general al programului este promovarea sigurantei copiilor pe internet, prin organizarea de activitati de constientizare si informare asupra pericolelor din mediul virtual.
Proiectul isi propune sa ofere profesorilor, parintilor si copiilor cunostinte si instrumente pentru protectia in acest nou mediu tehnologic. Conform studiului Eu Kids Online II, realizat la initiativa Comisiei Europene in 23 de tari europene, in Romania exista cea mai mare incidenta a hartuirilor din Europa, astfel 41% dintre copiii romani intervievati au declarat ca au fost hartuiti, atat in lumea reala cat si prin intermediul noilor tehnologii.
In acelasi timp, s-a constatat ca profilurile romanilor de pe retelele sociale sunt slab securizate si permit accesul oricarui necunoscut pe pagina personala a utilizatorului. Acesta reprezinta unul din motivele cresterii cazurilor in care datele personale sunt sustrase de pe retelele sociale si postate pe alte site-uri, in contexte defaimatoare, fara acordul victimelor.
Sursa: Mediafax