Pandemia a îngenunchiat industria aviatică în 2020. Companiile aeriene din întreaga lume au fost nevoite să taie masiv din numărul de curse și, respectiv, din capacitatea de zbor, iar aeroporturile au devenit pustii.
Oamenii nu au mai călătorit de teamă sau din cauza numeroaselor restricții impuse pe tot mapamondul.
Prin urmare, scăderile de trafic înregistrate anul trecut au fost dramatice și au dus aviația comercială la nivelul de acum 10-15 ani, cel puțin în România.
La finalul unui an extrem de dificil, toate aeroporturile din țara noastră raportează cifre de trafic mult mai mici față de anii trecuți. În total, în 2020, prin toate aeroporturile din România au trecut puţin peste 7,1 milioane de călători – faţă de 23,23 de milioane în 2019, ceea ce înseamna o scădere de aproape 70%.
Câţi călători au trecut prin fiecare aeroport din România
Cel mai mare aeroport din țară, Henri Coandă Internațional din Otopeni, care se află pe un trend ascendent susținut în ultimii ani, a înregistrat la finalul lui 2020 aproape 4,5 milioane de pasageri.
Situația nu a fost încă centralizată definitiv însă conform informațiilor primite de la reprezentanții AIHCB, până la finalul lui noiembrie, prin cea mai mare poartă a țării au trecut 4.232.716 în vreme ce pentru ultima lună din an, estimarea este de aproximativ 210.000 de pasageri.
Cifra finală este însă cu mult mai mică față de cei 14.704.376 de călători înregistrați în 2019.
Al doilea aeroport al țării, Avram Iancu Internațional din Cluj, a avut de asemenea scăderi masive. Doar 899.311 oameni au mai călătorit la/de la acest aeroport față de aproape 3 milioane (2.921.392) cu un an înainte.
Următorul aeroport din România este Traian Vuia din Timișoara care nu a reușit să mai atingă nici măcar jumătate de milion de călători (470.631). Asta în condițiile în care cu un an înainte a atins 1.595.012.
Pe locul 4 se află Aeroportul Iași, care a avut la rândul sau o scădere drastică de trafic și a ajuns de la 1.313.921 de pasageri în 2019, la doar 447.761 până în noiembrie 2020, cărora li se adaugă încă aproximativ 20.400 în luna decembrie, însă calculele nu au fost finalizate.
La Aeroportul Internațional Sibiu, scăderea a fost de asemenea una abruptă, de la 743.872 în 2019 la 227.838 în 2020.
De asemena, și la Aeroportul Ștefan cel Mare Suceava, traficul s-a diminuat cu mai mult de 50% până la 189.199 de pasageri în 2020, față de 430.123 în 2019.
La Craiova, în 2020 au mai fost doar 159.552 de oameni în condițiile în care în 2019 au fost 514.544.
Aeroportul George Enescu Bacău a ajuns doar până la 123.019 călători, în scădere drastică de la 468.455 cu un an înainte.
Prin Aeroportul Mihail Kogălniceanu au trecut doar 42.879 de pasageri în 2020, față de 132.013 în 2019, în vreme ce la Oradea au fost înregistrați 37.911, față de 95.982 în 2019.
Aeroportul Satu Mare de-abia a ajuns la 25.547 de pasageri anul trecut, față de 84.003 în 2019, iar cel din Baia Mare a avut 17.344 față de 40.903.
În fine, pe ultimul loc în clasament este Aeroportul Internațional Arad care nu are nicio cursa regulată însă a reușit să scoată, din alte zboruri, un total de 1.706 călători față de 18.838 în 2019.
Deși zborurile s-au reluat timid, companiile aeriene și aeroporturile sunt rezervate în ceea ce privește viitorul industriei. Specialiștii în aviație cred că vor mai trece câțiva ani până când traficul va reveni la nivelul celui din 2019.
Potrivit Eurocontrol, se estimează ca în anul 2021 traficul european să revină de-abia la 51% din cel înregistrat în 2019, deși sunt așteptate multe disfuncționalități și în cursul acestui an.
În ceea ce privește pierderile înregistrate de aviația comercială europeană în 2019, tot Eurocontrol estimează că au fost cu 1,7 miliarde mai puțini pasageri ca în 2019.
Totodată, numărul total al zborurilor din Europa s-a redus de la 11,1 milioane în 2019, la 5 milioane în 2020. Traficul intra-european a scăzut cu 54%, cel dintre Europa și restul lumii s-a redus cu 59%.