Cea mai probabila cauza a prabusirii avionului Air Algerie, joi, cu 118 persoane la bord, in Mali, o reprezinta conditiile meteorologice, insa oficialii francezi si expertii nu exclud nici un atentat sau o problema tehnica.
Conditiile meteorologice
Este ipoteza privilegiata pentru moment, iar ministrul francez de Interne, Bernard Cazeneuve, o prezinta chiar ca fiind „cea mai probabila”. „Credem ca acest avion s-a prabusit din motive care tin de conditiile meteorologice”, a declarat el la postul de radio RTL. Aceasta posibilitate este luata in calcul si de Robert Galan, fost pilot al Air France, care a zburat 15 ani in regiune.
„Exista un front tropical unde se intalnesc, in acest sezon, rafale de vant contrare si puternice, o masa de aer uscat si cald venind din nord si o alta de aer umed din Golful Guineei, conditiile fiind ideale pentru furtuni importante, tot ce trebuie pentru a pune probleme aviatiei”, a explicat el. „Este o ipoteza foarte probabila, datele meteo par sa confirme conditii foarte dificile in zona. Cand traversezi aceasta zona incerci sa ocolesti norii foarte mari”, a adaugat Galan.
Daca ia in calcul vantul sau grindina, el exclude insa ipoteza unui fulger. „Cand un avion este lovit de un fulger, riscurile sunt infime sa fie doborat, au existat cateva exemple in istorie, dar este foarte rar”, a subliniat el.
Tir de racheta
Pentru a atinge un avion de linie este necesar un echipament militar important, precum racheta Buk, sistemul mobil sol-aer rusesc, suspectat ca a doborat un avion al Malaysia Airlines in estul Ucrainei, la 17 iulie. „Excludem de la inceput posibilitatea unui tir de la sol, extrem de improbabila, chiar imposibila”, a declarat secretarul de stat francez pentru Transporturi, Frederic Cuvillier, pentru postul France 2.
„Nu exista niciun sistem de rachete antiaerian care sa poata atinge un avion de linie la mare altitudine in regiune”, a dat asigurari Jean-Pierre Maulny, director adjunct al Institutului de Relatii Internationale si Strategice (IRIS) si specialist al industriei de aparare. „La fata locului se gasesc doar Manpads (sisteme portabile cu raza scurta de actiune – n.r.), care sunt periculoase doar in faza de decolare si aterizare„, a adaugat el.
Ipoteza unei bombe
Aceasta idee a fost avansata, mai ales ca pe aeroportul din Ouagadougou conditiile de securitate nu sunt considerate optime. Initial, Jean Serrat nu a exclus posibilitatea, presedintia franceza evocand, in momentul descoperirii epavei, un avion „dezintegrat”. Explozia unei bombe in timpul zborului ar fi fost singura cauza posibila pentru imprastierea fragmentelor avionului. „Cand trece printr-un nor violent, o aripa se rupe si avionul se face bucati, este posibil, dar nu prea cred. Ramane posibilitatea bombei”, a precizat Jean Serrat.
„Cand exista o bomba la bord, de fiecare data se afla originea exploziei, deci daca asa a fost, ancheta va stabili usor”, a apreciat la randul sau Robert Galan.
Totusi, ultimele elemente pareau sa excluda aceasta posibilitate, marturiile de la sol evocand „un puternic miros de kerosen la locul” prabusirii si „fragmente concentrate”, potrivit lui Cuvillier.
O problema tehnica
„Pana nu se termina ancheta, este imposibil sa stim daca a existat o problema tehnica sau nu”, afirma Galan. In opinia sa, „nici o ipoteza nu se poate detasa daca nu a inceput examinarea fragmentelor” avionului. Aceasta idee nu a fost insa exclusa de secretarul de stat pentru Transporturi, precizand insa ca „urmeaza sa se stabileasca”.
Examinarea cutiilor negre, dintre care una a fost deja gasita, va permite confirmarea sau infirmarea acestei ipoteze.
Sursa: Mediafax