NASA a anuntat marti ca a ales companiile Boeing si SpaceX pentru a construi primele doua vehicule spatiale private care vor fi capabile sa transporte astronauti pe Statia Spatiala Internationala (ISS) si sa puna astfel capat dependentei de capsulele rusesti Soyuz.
„Boeing si SpaceX au propus sisteme – CST 100 si Dragon V2 – care ne vor permite sa transportam echipaje spre ISS peste doar cativa ani”, a declarat directorul NASA, Charles Bolden, cu ocazia unei conferinte de presa la Centrul spatial Kennedy din apropiere de Cape Canaveral, in statul american Florida.
Este vorba despre un contract de 6,8 miliarde de dolari in total. Boeing a primit partea cea mai mare din contract, de 4,2 miliarde de dolari, iar SpaceX a primit 2,6 miliarde de dolari.
„Astazi am facut un pas urias pentru a ne apropia de posibilitatea de a-i lansa pe astronautii nostri de pe teritoriul Statelor Unite intr-un vehicul spatial american”, a precizat Charles Bolden, el insusi fost astronaut.
„Parteneriatul dintre Boeing si SpaceX promite sa ofere unui numar mai mare de persoane ocazia de a cunoaste entuziasmul zborurilor spatiale”, a adaugat el.
In plus, „incredintarea transportului pe orbita joasa unei industrii private permite NASA sa se concentreze mai mult asupra unui ambitios zbor spre Marte„, a explicat directorul general al agentiei spatiale americane.
Primele zboruri ale acestor vehicule spatiale private vor avea loc in anul 2017.
Contractul acopera in total sase misiuni cu echipaje umane la bord catre ISS pentru fiecare dintre cele doua companii.
Alegerea a doua companii pentru a construi doua vehicule spatiale se explica prin dorinta NASA de a mentine o concurenta sanatoasa care, potrivit agentiei americane, reprezinta cea mai buna modalitate pentru a construi cel mai sigur si cel mai ieftin sistem de transport spatial.
NASA a cheltuit deja 1,5 miliarde de dolari din 2010, dintre care 800 de milioane in acest an, pentru a concepe si dezvolta vehicule spatiale private care pot sa transporte astronauti pe ISS, alegand intr-o prima etapa, in 2012, companiile Boeing, SpaceX si un al treilea concurent, Sierra Nevada.
Dupa ultimul zbor al navetelor spatiale americane in iulie 2011, NASA depinde exclusiv de capsulele rusesti Soyuz pentru a-si transporta astronautii la bordul ISS. Roscosmos a devenit singura agentie spatiala care este capabila, gratie lansatoarelor si capsulelor Soyuz, sa trimita astronauti pe ISS si sa ii readuca apoi pe Terra. Roscosmos factureaza NASA cu peste 70 milioane de dolari pentru fiecare astronaut trimis pe statie.
Aceasta situatie a devenit foarte delicata dupa inrautatirea relatiilor diplomatice dintre Washington si Moscova din cauza crizei din Ucraina.
Boeing, care are o experienta indelungata in sectorul spatial si a colaborat la construirea ISS, a promis sa isi construiasca noua capsula, CST-100, cu capacitate de sapte locuri, in fostele hangaruri – intre timp modernizate – de la Centrul Spatial Kennedy, unde erau asamblate navetele spatiale americane. Aceasta activitate va duce la infiintarea a 550 de locuri de munca.
CST-100 va fi lansata cu ajutorul rachetei Atlas V, care a efectuat deja aproape 50 de lansari, de la baza aeriana Cape Canaveral.
In ceea ce priveste SpaceX, capsula ei Dragon V2, tot de sapte locuri, derivata din actuala capsula Dragon care a efectuat deja cinci zboruri reusite si s-a conectat fara probleme la ISS, va fi lansata de racheta Falcon 9. Acest lansator a efectuat deja 11 zboruri.
Spre deosebire de Boeing, SpaceX va crea mai putine locuri de munca la Centrul spatial Kennedy, de unde compania isi va lansa totusi capsula Dragon V2. SpaceX a inchiriat de la NASA celebra rampa de lansare 39A de unde au pornit istoricele misiuni spatiale Apollo catre Luna.
Sierra Nevada, al carei proiect nu a fost retinut, propunea o mini-naveta de cinci locuri, denumita „Dream Chaser”, capabila sa revina din spatiu si sa aterizeze ca un avion.
Alegerea facuta de NASA a fost salutata de mai multi membri ai Congresului american.
ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari. Statia este ocupata in permanenta, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se afla pe orbita terestra la o altitudine de 400 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri pe ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent cu cel dintr-un avion Boeing 747.
Sursa: Mediafax