Avionul, de tip Robin DR 400 – de mici dimensiuni, zbura pe ruta Iaşi – Debreczen şi era înregistrat la clubul Saint-Etienne. Pilotul a întâmpinat probleme în momentul în care a dorit să treacă Munţii Gutin. Aparatul, care a plecat din Iaşi în cursul dimineţii, nu a ajuns însă la destinaţie, iar din cauza condiţiilor meteo nefavorabile a fost adus la sol pe un teren accidentat. La contactul cu pământul una din roţile avionului s-a rupt, dar pasagerii nu au păţit nimic, simţind doar o zdruncinătură puternică.
Martorii au spus că au văzut aparatul cum dă ocol câmpului de mai multe ori, iar apoi cum dispare brusc de pe cer. Ioan Hotea a povestit că lumea urmărea atentă zborul pentru că foarte rar se întâmplă să vadă avioane deasupra comunei Ocna Şugatag. ”Ne-am tot uitat. La un moment dat am văzut cum dă o roată şi apoi că nu-i. Ne-am spăriat. N-am ştiut ce-i”, a spus bărbatul.
Incidentul a avut loc în zona denumită de localnicii din Hoteni "Zarcea" şi se află la circa 2 kilometri de sat. Pilotul Pierre Dosso a aterizat în plin câmp, punându-i pe fugă pe ţăranii care se aflau la strânsul fânului. Sătenii care au asistat la incident au crezut că aparatul s-a prăbuşit şi au alertat serviciul de urgenţă 112.
La faţa locului s-au deplasat rapid echipele de intervenţie ale poliţiei, pompierilor, jandarmilor, precum şi reprezentanţi ai Aeroportului Baia Mare. Maiorul Liviu Moldovan, din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Maramureş, a declarat că s-a intervenit prompt pentru acordarea primului ajutor. Din fericire, a fost nevoie doar de izolarea perimetrului, lucru pe care l-au făcut trupele de jandarmi sosite la Hoteni.
Comandantul Aeroportului Baia Mare, Vasile Dale, a încercat să afle cauzele accidentului aviatic şi, totodată, a stabilit primele măsuri. Din declaraţiile pilotului francez Pierre Dosso reiese că evenimentul s-a produs din cauza norilor deşi întâlniţi deasupra Sighetului.
Preşedinta Aeroclubului din Saint Etienne, Fernande Bonnemain, pasageră în avion, a spus că au încercat de 10 ori să traverseze munţii şi s-au tot învârtit în cerc pe cerul comunei Ocna Şugatag. Din lipsă de combustibil şi când au văzut că vremea le e potrivnică, francezii au decis să aterizeze forţat. Pierre Dosso, care are zeci de ani de experienţă, s-a declarat încântat de felul în care s-a comportat aparatul.
Cei trei trebuie să rămână la sol până ce mecanicii Aeroportului Baia Mare vor face revizia avionului şi va fi adus combustibil pentru alimentare.
Călătoria francezilor a început pe 29 iulie şi urma să se încheie pe 12 august, iar ea a fost pusă la cale pentru marcarea a 10 ani de la înfrăţirea clubului din Saint Etienne cu cel din Deva.
Potrivit informaţiilor de pe site-ul aeroclubului, periplul a fost organizat de Pierre Dosso, pilot în cadrul aeroclubului, şi cuprindea zboruri, cu două aparate de mici dimensiuni, prin România şi Republica Moldova. Acesta a cuprins escale la Bucureşti, Ploieşti, Tuzla, Chişinău, Iaşi, precum şi vizite în Delta Dunării şi Târgu Neamţ.
Programul călătoriei prevedea ca în 8 august să se zboare pe ruta Iaşi – Târgu Mureş, iar pe 9 august să se continue zborul spre Deva, iar de acolo în zilele următoare spre casă, însă în ultimul moment traseul se pare că a fost modificat. Călătoria a fost făcută de 6 piloţi, printre care şi preşedintele Aeroclubului din Saint-Etienne, Fernande Bonnemain.
Ultimul accident aviatic înregistrat în Maramureş şi în care a fost implicat un avion de mici dimensiuni a avut loc în anul 1999 şi s-a sfârşit tragic, pilotul şi copilotul, Ioan Preda şi Gelu Bilţ, ultimul comandant adjunct al Aeroportului Baia Mare, pierzându-şi viaţa. Un altul, mult mai grav, s-a înregistrat în februarie 1996, când un aparat AN 26 s-a prăbuşit în cariera de piatră de la Dealul Crucii, soldându-se cu moartea celor 8 pasageri şi a încă două persoane aflate la sol.
Sursa: Meda Muntean