Angajatii CFR si-au pus in aplicare amenintarea, iar vineri dimineata mai multe trenuri care ar fi trebuit sa plece din gari dupa ora 7.00 au ramas pe peroane. In Baia Mare, au fost oprite trenurile spre Jibou si Satu Mare. Primul a avut ca ora de plecare 7.19, iar al doilea 7.25. Urmatoarea garnitura feroviara care ar trebui sa plece din Gara Baia Mare este rapidul spre Cluj-Napoca, la ora 8.53. Dispecerul din cadrul statiei CFR Baia Mare a declarat ca nu stie daca trenul, care vine de la Satu Mare, va mai ajunge la destinatie. ”Nu ni s-a spus nimic. Cele doua trenuri nu au plecat. De celalalt nu stiu nimic”, a spus dispecera. In afara celor trei garnituri, din Gara Baia Mare mai trebuie sa plece pe parcursul zilei de vineri alte 13 trenuri, inclusiv acceleratul si rapidul spre Bucuresti (17.00, respectiv 21.48), iar un accelaerat ar trebui sa soseasca de pe aceeasi ruta la 18.58 (cu ora de plecare din Bucuresti la 7.30). Din Bucuresti insa nu a mai plecat niciun tren dupa ora 7.00, casele de bilete au fost inchise si calatorii au fost sfatuiti sa astepte ca sa isi recupereze banii dati.
UPDATE: Liderul sindicatului ”Liberatea – Cai Ferate” Cluj, Grigore Mare, a declarat ca aproximativ 90% dintre trenurile care aveau programata plecarea dupa ora 7.00 dimineata nu au pornit din gari, el vorbind despre cele care tin de Regionala Cluj si care are in subordine Clujul, Maramuresul, Bihorul, Satu Mare, Salaj si Bistrita. ”La nivelul regionalei Cluj in proportie de 90% nu se circula. Au circulat doar trenurile care erau in apropiere de destinatie. Nu stiu ce se va intampla pe viitor, pentru ca depinde de ce se va discuta la Ministerul Transporturilor si de decizia administratiei Cailor Ferate. Semnalul de alarma a fost tras”, a declarat Grigore Mare.
UPDATE2: Actiunea de protest spontana declansata de ceferisti in aceasta dimineata a incetat la ora 10.00, dupa trei ore. Trenurile au inceput sa plece din Gara de Nord din Bucuresti, iar casele de bilete s-au deschis, insa traficul ferovier a fost dat peste cap. Miscarea spontana de protest declansata de sindicatele feroviare la ora 7.00 a afectat circulatia feroviara din intreaga tara, circa 190 de trenuri fiind blocate sau garate in diferite statii.
Desi trenurile au plecat din orasele mari, precum Cluj Napoca, Brasov sau Craiova, acestea nu au putut intra in Gara de Nord. La ora noua la Regionala Bucuresti se inregistrau 33 de trenuri oprite, 38 la Regionala Timisoara, 34 la Regionala Craiova, 15 la Regionala Constanta, 32 la Regionala Cluj, patru la Regionala Brasov, 28 de trenuri la Regionala Iasi si sase la Regionala Galati.
Presedintele Federatiei Transportatorilor Feroviari, Victor Filip, anunta, inainte de discutiile de la Ministerul Transporturilor, ca sindicalistii nu pot accepta majorarea salariala propusa de Guvern de 8% in doua transe. El a avertizat ca, vineri dimineata, la ora 7.00, toate trenurile vor inceta sa mai plece din gari, iar cele aflate deja pe traseu se vor opri in prima gara daca negocierile cu guvernul vor esua.
Sindicalistii cer guvernului ca salariul minim pe economie de 500 lei sa fie aplicat si in ramura Transporturi, acestia semnand deja cu ministerul de resort un accord care prevedea salariul minim de 500 de lei si in acest domeniu, in momentul actual angajatii din domeniu avand un salariu minim de 450 de lei.
Revendicarile salariale sunt sustinute de Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial, Federatia Mecanicilor de Locomotiva din Romania, Federatia Nationala Drum de Fier, Federatia Sindicatelor Ramurii Vagoane, Federatia Nationala Sindicala Elcatel, Federatia Automatizari Feroviare si Federatia Transportatorilor Feroviari.
In cadrul negocierilor, reprezentantii sindicalistilor au fost de acord cu oferta administratiilor feroviare de crestere a salariului minim, de la 1 ianuarie, la 500 de de lei si de la 1 mai la 570 de lei, cu incheierea unui act aditional la contractele colective de munca valabil pana la 31 decembrie 2008. Sindicalistii sunt nemultumiti ca, dupa sedinta de Guvern de miercuri, intelegerea partilor, agreata in prealabil si de ministrul transporturilor, Ludovic Orban, nu s-a finalizat prin semnarea si inregistrarea actelor aditionale, administratiile feroviare retragandu-si oferta initiala.
CITESTE SI:
Orban: Greva este ilegala, sindicatele vor suporta pierderile
Sursa: M.M.