Aproximativ 1.800 de kilometri de poteci turistice din Romania vor face parte din doua trasee turistice europene de lunga distanta. Unul dintre ele va lega Santiago, Spania, de Nesebar, din Bulgaria (E3), iar celalalt va lega Dublinul, capitala Irlandei, de Svilengrad, tot in Bulgaria (E8).
„As vrea sa va spun ca 90% dintre turistii care se afla pe cararile montane din muntii Romaniei sunt straini. Ii impresioneaza muntii nostri pentru ca traseele au acea salbaticie pe care o cauta turistii care parcurg kilometri intregi cu rucsacul in spate, dar si pentru peisajele pitoresti care le ies in cale. Dorim cat mai mult sa pastram aceste trasee si sa nu mai construim tot felul de drumuri pana in varful muntilor, pentru ca altfel, turistii dornici de drumetii nu ne mai cauta”, a sustinut presedintele SKV, asociatia care se va ocupa de integrarea potecilor romanesti in cele doua trasee europene.
E3 pleaca din Santiago, Spania, si ajunge la Nesebar, in Bulgaria. Traseul masoara, in prezent, 6.950 de kilometri si strabate Franta, Luxemburg, Germania, Polonia si Ungaria.
E8 pleaca din Dublin, Irlanda, si ajunge in Svilengrad, Bulgaria, traversand 4.390 de kilometri, prin Marea Britanie, Olanda, Germania, Austria si Slovacia.
Cele doua circuite in care va fi inclusa si Romania se numara printre cele 12 trasee turistice definite de Asociatia Europeana de Drumetie (European Ramblers Association — ERA). Asociatia ERA reuneste 60 de asociatii din 35 de tari, si are peste trei milioane de membri.
Romania este reprezentata in ERA de catre Asociatia Carpatina Ardeleana a Turistilor (SKV). Din acest motiv, SKV va coordona initiativa, in cadrul unui proiect intitulat „Conectarea Romaniei la reteaua europeana de poteci turistice de lunga distanta”. Proiectul a fost lansat la finalul saptamanii trecute si este cofinantat printr-un grant din partea Elvetiei prin intermediul Contributiei Elvetiene pentru Uniunea Europeana Extinsa.
Investitii si planuri
Valoarea totala a proiectului este de 268.451 de CHF, din care contributia elvetiana este de 242.565 CHF, ceea ce inseamna 90% din proiect, iar 10% Asociatia Carpatina Ardeleana a Turistilor. Din cei 10%, un procent de 5% inseamna munca pe care o vor face voluntarii nostri, iar 5% o finantare din partea Consiliului Judetean Brasov, aproximativ 14.000 de euro. In cazul in care Consiliul Judetean nu va putea sa ofere suma, proiectul se va bloca.
„La lansarea proiectului au participat si doi experti elvetieni in domeniul infrastructurii pentru drumetie din partea Schweizer Wanderwege, asociatia care proiecteaza si intretine toate potecile turistice din Elvetia. Asociatia elvetiana are rolul de partener in proiect, urmand sa asigure consultanta si know-how in domeniu. Proiectul are ca termen de finalizare 36 de luni”, a declarat, Marcel Sofariu, director executiv al SKV, pentru Agerpres.
In aceasta perioada de trei ani, SKV va defini traseul european E8 si va continua lucrarile pentru E3, segmentele romanesti ale celor doua trasee avand impreuna 1.800 de kilometri. In acest sens, la lansarea proiectului, specialistii elvetieni, impreuna cu SKV, au parcurs traseele de drumetie din Masivul Postavaru si de pe Muntele Tampa, in incercarea de a gasi solutii pentru „reconfigurarea optima a potecilor existente in Masivul Postavaru, lucrare aparuta ca necesara dupa extinderea domeniului schiabil”.
„Solutiile au fost, de asemenea, corelate cu intentia realizarii in zona a unor trasee pentru mountainbike. S-a avut in vedere ca potecile sa evite domeniul schiabil, urmand sa fie practicabile si iarna, sa ofere privelisti atractive, sa strabata zone impadurite si sa se intersecteze cat mai putin si fara riscuri cu traseele pentru biciclete”, a mai sustinut reprezentatul SKV .
De asemenea, tot in cadrul proiectului vor fi marcate sau se va reface marcajul pe poteci cu lungime totala de 250 de kilometri, vor fi realizate harti, seminarii, intalniri de lucru si numeroase actiuni cu caracter educativ si de informare cu specific montan, in special pentru tineri.
Via Carpatica
Autoritatile centrale si locale face eforturi pentru desemnarea Romaniei, respectiv a Brasovului, ca sediu al Conventiei Carpatice. Pentru a ajuta acest demers, o echipa a SKV a pornit pe 18 iulie (si va ajunge la Brasov in zilele urmatoare), de la Soko Banja-Serbia, sa strabata pe poteci de munte intreg lantul carpatic, pana la Bratislava, aproximativ 2.500 de km. Din acestia, 1.100 se vor suprapune cu traseul european E8 de pe teritoriul Romaniei.
Traseul a fost definit prin colaborarea SKV cu asociatiile partenere din Serbia, Ucraina, Slovacia, Polonia si Cehia si va conduce la materializarea unei poteci de lunga distanta specifica Muntilor Carpati, care se va numi Via Carpatica, a mai spus Marcel Sofariu.
Un traseu asemanator, realizat in perioada 2001-2008, alcatuit din mai multe segmente cu lungime totala de 5.000 de km — Via Alpina, reunite in Conventia Alpina (Slovenia, Austria, Germania, Liechtenstein, Elvetia, Italia, Franta, Monaco), este vizitat anual de milioane de turisti, aducand o contributie semnificativa la economia respectivelor zone montane.
Sursa: Emunte.ro