Dupa dictionare, cuvantul pomana se defineste prin dar, danie, ofranda facuta cuiva si servind, potrivit credintei crestine, la iertarea pacatelor, la mantuirea sufletului; milostenie, binefacere. De pomana – (in mod) gratuit sau la un pret foarte scazut; A cere de pomana – a cersi. A-si face (mila si) pomana cu cineva – a ajuta pe cineva, a face un bine cuiva. Ocazie bine-venita, rara, extrem de avantajoasa (sub raport material); chilipir. A umbla dupa (sau a cauta) pomana – a umbla dupa avantaje materiale nemeritate. Si, sigur, in ritualul crestin, pomana este masa care se da dupa inmormantare sau dupa parastas.
In politica de la noi, pomana a intrat in circuit odata cu ultimul discurs al lui Nicolae Ceausescu, la mitingul din Piata Victoriei din 22 decembrie 1989, cand a promis celor adusi cu forta ca le va mari salariile cu o suta sau doua de lei. Dupa acel eveniment, in preajma tuturor alegerilor care au avut loc, s-a vorbit despre pomenile electorale pe care guvernantii momentului le dau alegatorilor in speranta ca ii vor motiva si, prin vot, vor ramane pe pozitie. Cu siguranta termenul a fost introdus in circuit de partidele aflate in opozitie, dupa care s-a perpetuat de la sine.
Alegerile prezidentiale din acest an par a fi de o importanta deosebita din perspectiva mizei politice, economice si sociale. Pe la colturi se spune ca invingatorii din 16 noiembrie vor acapara puterea pentru urmatorii zece ani. Poate ca de aici deriva caracterul capital al confruntarii electorale pentru Cotroceni. De regula, cei care inglobeaza toate masurile luate in favoarea populatiei la capitolul pomeni electorale par a fi ingrijorati de soarta bietei tari, de bugetul care nu va putea acoperi povara fiscala, de viitorul lor si al copiilor, de pericolul imprumuturilor externe. In realitate ii doare in cot de toate astea, pentru ei important este sa ino¬culeze in mintea alegatorilor pericolul care ii paste daca voteaza tabara adversa.
N-ar trebui sa isi faca mari griji, pana la urma cei care vor fi obligati sa rezolve problemele vor fi tot actualii guvernanti, ca nu-i va putea schimba nimeni pana in 2016, indiferent cine va castiga presedintia. Daca nu se vor tine de promisiunile facute, cu siguranta poporul nu ii va mai vota. Opozitia ar trebui sa se bucure, nu sa-i critice pentru promisiuni si pomeni electorale.
Tot felul de analisti isi dau cu parerea despre derapajele puterii, de indata ce se adopta o masura in favoarea cetatenilor, de parca nu acesta ar fi scopul oricarei guvernari responsabile. Haideti sa vedem cateva din masurile luate de Guvernul Ponta in acest an si sa analizam daca ele se incadreaza la capitolul pomeni electorale, asa cum incearca adversarii politici sa demonstreze. Luam la intamplare cateva dintre ele.
Toate pensiile vor fi indexate cu circa 5%, incepand cu 1 ianuarie 2015. Exista o lege, votata de toti parlamentarii si promulgata de Basescu in 2010, prin care anual pensiile se indexeaza cu indicele de inflatie (100%) si coeficientul de cres¬tere al salariului mediu pe economie (50%). Daca pana in 2013 nu s-a respectat legea, inseamna ca putem continua la infinit cu aceasta ilegalitate?
Majorarea pensiilor recalculate. Sunt cam 250.000 de persoane carora li s-au recalculat pensiile in urma cu aproape un an, dar plata acestora va incepe abia in 2015. Recalcularea s-a facut in conformitate cu legea, asa ca beneficiarii trebuie sa-si primeasca drepturile.
Cresterea salariului minim pe economie. De la 1 ianuarie salariul minim va fi de 975 lei, iar din iulie va ajunge la 1.000 de lei. Majorarea progresiva va continua, astfel ca la sfarsitul lui 2016 va fi de 1.200 lei. Aici nu cred ca mai are rost sa adaugam ceva.
Ajutoare alimentare pentru persoanele defavorizate. Sunt instituite de catre Uniunea Europeana, contributia statului fiind nesemnificativa. Se distribuie in toate zonele sarace din UE, noi trebuia sa le refuzam? Nu are nimic de-a face cu pomana electorala, mai ales ca distribuirea lor se face in luna decembrie, cand viitorul locatar de la Cotroceni va fi cunoscut.
Continuam cu prezentarea succinta a altor masuri: indexarea salariilor pentru profesori si medici; Acordarea sumei de 150 de euro pentru cadrele didactice pentru dezvoltarea profesionala; Suma alocata in cadrul programului Bani pentru liceu cres¬te de la 180 de lei la 250; Alocatiile pentru copiii din familiile nevoiase, in suma de 42 de lei, vor fi dublate; Angajatii din Sanatate si Asistenta Sociala vor primi 100 de lei in plus la salariu.
Am putea continua, dar nu are rost. Aproape toate majorarile au acoperire, ele nu fac decat sa respecte legile existente. Nu intram in discutie despre modul in care a condus tara Guvernul Ponta. Rezultatele incep sa se vada si prin luarea masurilor de mai sus, care au si acoperire bugetara. Pentru prima oara dupa 25 de ani, guvernul are un excedent bugetar de 18 miliarde de lei, dupa toate reparatiile sociale pe care le-a facut. Si a fost nevoie de reperatii serioase dupa dezastrul provocat de regimul Basescu – Boc.
Se pune problema momentului in care acestea au fost aplicate sau anuntate. Asta are o mai mica importanta. Daca sunt bani, este inuman sa amani bunaoara cresterea alocatiei de hrana pentru copiii institutionalizati (opt lei pe zi!), pana ce se vor termina disputele electorale dintre gastile politice. Asta ca sa dau un singur exemplu.
Sursa: Grigore Ciascai