UNTRR solicită autorităților române să scutească de la măsura autoizolării șoferii profesioniști care aduc TIR-uri cu marfă, avertizând că în caz contrar românii nu vor mai găsi în magazine alimente.
Iată precizările UNTRR:
„UNTRR solicită autorităților române măsuri de de atenuare a impactului crizei COVID-19 asupra sectoarelor esențiale ale economiei.
ȚINEȚI DESCHISE FINANȚELE, ENERGIA ȘI TRANSPORTURILE. DACĂ NU OPRIȚI MĂSURA DE AUTOIZOLARE A ȘOFERILOR PROFESIONIȘTI, ÎN 5 ZILE POPULAȚIA NU VA MAI GĂSI ALIMENTE LA MAGAZINE!
În contextul intrării României în stare de urgență, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită autorităților române măsuri de atenuare a impactului crizei COVID-19 asupra sectoarelor esențiale ale economiei românești. ȚINEȚI DESCHISE FINANȚELE, ENERGIA ȘI TRANSPORTURILE! Țineți deschise sectoarele care, dacă sunt afectate, produc imediat efecte catastrofale!
Blocarea transporturilor rutiere de mărfuri va crea efecte imediate și catastrofale iremediabile, prin oprirea producției și comerțului. Transporturile internaționale și naționale de mărfuri și transportul intern de persoane, alături de sistemul energetic și sistemul financiar, trebuie ținute ca linii vitale funcționale, întrucât doar așa vor putea funcționa sistemele medicale și de alimentație publică.
Este vital ca bunurile și mărfurile să circule în continuare în interiorul țării, dar și din afara granițelor. Solicităm autorităților române să adopte măsuri urgente pentru contracararea impactului crizei COVID-19 asupra transporturilor rutiere, unul din cele mai afectate și importante sectoare ale economiei României!
MĂSURILE URGENTE SOLICITATE DE UNTRR AUTORITĂȚILOR ROMÂNE PENTRU CONTRACARAREA IMPACTULUI CRIZEI COVID-19 ASUPRA TRANSPORTURILOR RUTIERE:
1. Excluderea șoferilor profesioniști care operează transporturi rutiere internaționale de la măsura izolării la domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile aplicată de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc în România din țările unde sunt confirmate cel puțin 500 de cazuri.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităților române ca prevederile articolului 2, punctul 1, din Hotărârea nr. 10 din 14.03.2020 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, prin care se aprobă instituizarea izolării la domiciliu , pentru o perioadă de 14 zile, pentru toate persoanele asimptomatice care sosesc în România din țările unde sunt confirmate cel puțin 500 de cazuri, să nu se aplice în cazul șoferilor profesioniști care realizează transporturi internaționale.
Totodată, măsura nu ar trebui să se aplice nici șoferilor profesioniști care vin în țară cu microbuze sau mașini personale, iar autoritățile ar trebui să verifice faptul că sunt angajați ai firmelor de transport rutier din România folosind baza de date a Autorității Rutiere Române (ARR).
Dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica și șoferilor profesioniști, săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în România.
UNTRR este deschisă la măsuri suplimentare de controlare a stării de sănătate a șoferilor profesioniști – controlul temperaturii, urmărirea simptomelor, dar aceștia să nu fie trimiși automat în carantină sau în autoizolare.
UNTRR semnalează faptul că autoritățile locale aplică legislația fără a ține cont de prevederile naționale în vigoare. De exemplu, o comună din județul Bistrița-Năsăud a trimis în autoizolare un șofer profesionist care venise cu o zi înainte în țară. Acesta a fost la descărcat și când a ajuns acasă a doua zi, Comitetul Local pentru Situații de Urgență din comuna respectivă din Bistrița-Năsăud a hotărât ca șoferul să fie trimis în autoizolare, deși nu prezenta simptome. UNTRR solicită Guvernului ca astfel de situații să nu mai aibă loc la nivel local, astfel toată țara va intra în blocaj.
În țările cu peste 500 de cazuri de coronavirus, precum Italia, Spania, Franța, Germania, Belgia sau Austria, camioanele intră și ies fără restricții, iar șoferii nu sunt trimiși în carantină sau în autoizolare. La frontiere se măsoară temperatura șoferilor, iar la locuirle de încărcare/descărcare s-au luat măsuri speciale – șoferii se dau jos din cabină, se spală pe mâini, se dezinfectează și apoi preiau documentele. Mărfurile sunt încărcate și asigurate de către expeditori.
Italia este al doilea partener comercial al României, se transportă rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Germania reprezintă principalul partener comercial al României și totalizează 20% din comerțul exterior al României, adică 32,5 miliarde de euro. Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile.
Totodată, precizăm că șoferii de camion stau singuri în cabină, au condiții de odihnă în cabină, plata taxelor de drum se face automat, fiind mai izolați decât orice altă categorie socială.
În România este o criză accentuată de șoferi, cu un deficit de 45.000 de șoferi profesioniști pentru vehiculele de transport marfă și pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri, chiar dacă statisticile par să spună altceva – că sunt aproape 200.000 de autovehicule licențiate în România pentru transportul de mărfuri (165.000) și persoane (35.000) – contra cost și în cont propriu și sunt eliberate atestate pentru 305.000 conducători auto profesioniști, din care aproape jumătate sunt plecați în UE și lucrează la firme din alte state membre.
În acest context, UNTRR solicită ca toți șoferii profesioniști să nu fie puși automat în carantină sau autoizolare, altfel economia României se va bloca, cu consecințe catastrofale generate de lipsa mărfurilor, dar și de închiderea unităților de producție și reducerea considerabilă a comerțului, ceea ce va produce mai multe victime în timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus în următoarele 90 de zile
2. Menținerea transportului rutier de marfă în mișcare pentru evitarea unui blocaj economic, care ar agrava impactul COVID-19 în România
Transportul rutier are un rol vital pentru economia României și cea europeană. Producția și distribuția tuturor bunurilor de larg consum depinde, la un moment dat, de serviciile furnizate de operatorii de transport rutier. UNTRR își exprimă îngrijorarea față de faptul că tot mai multe țări europene își închid granițele sau restricționează accesul transportatorilor rutieri. Semnalăm că blocarea tranzitului camioanelor va avea efecte imediate, catastrofale și iremediabile asupra economiei Uniunii Europene, depășind orice impact posibil al COVID-19.
Este esențial ca autoritățile române să susțină funcționarea sectorului transportului rutier și libera circulație a camioanelor care furnizează mărfuri esențiale cetățenilor și economiei, precum produsele alimentare și produsele medicale.
3. Derogarea temporară de la aplicarea regulilor europene privind timpii de conducere și de odihnă pentru șoferii profesioniști români, având în vedere starea de urgență din România determinate de criza COVID 19
UNTRR solicită autorităților române să acorde o derogare, pentru conducătorii auto, de la regulile privind perioadele de conducere și de odihnă, conform art. 14. al Regulamentului 561/2006 care prevede că:” În cazuri de urgență, statele membre pot acorda o derogare temporară pe o perioadă de maximum treizeci de zile, care se notifică de îndată Comisiei.”
De asemenea, UNTRR a solicitat autorităților române demersuri urgente pe lângă instituțiile europene în vederea aplicării unei derogări temporare de la interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina autovehiculului în statele UE care impun astfel de restricții, pe baza Regulamentului (CE) nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, oferind posibilitatea de a efectua repausul săptămânal normal de 45 de ore în cabina autovehiculului, conducătorii auto profesioniști vor fi mai izolați și se va reduce riscul de a se infecta cu noul coronavirus, decât în situația în care vor fi obligați, în continuare, să stea la hotel.
4. Prorogarea termenului de plată a impozitelor și taxelor locale
UNTRR a solicitat Asociației Municipiilor din România (AMR), Ministerului Finanțelor Publice (MFP), Primăriilor și Consiliilor Locale:
· autoritățile locale să proroge termenul de plată a impozitului pe clădiri, terenuri şi mijloace de transport pentru 120 de zile, ca măsură de prevenire a intrării în faliment a firmelor de transport rutier- cod CAEN 493, 494, a firmelor licențiate rent-a-car și a agențiilor care vindeau bilete de autocar, în urma pierderilor provocate de răspândirea virusului COVID – 19;
5. UNTRR solicită BNR să ceară sistemului bancar plata doar a dobânzilor la credite și leasing, fără capital
· Suspendarea plății creditelor – pentru finanțare vehicule transport persoane – pe perioada interzicerii transportului de persoane;
· suspendarea plății creditelor ipotecare de către personalul firmelor aflate în dificultate;
· finanțări externe din partea din partea Comisiei Europene pentru asigurarea continuității activității
UNTRR mai solicită Băncii Naționale a României (BNR) să ceară sistemului bancar să acorde o perioadă de grație la plata capitalului pentru finanțările prin credit și leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de transport rutier să plătească doar dobânda aferentă, iar plata capitalului să fie amânată.
6. UNTRR solicită suspendarea plății contribuțiilor sociale de către firmele afectate;
UNTRR solicită toate aceste măsuri cu caracter urgent pentru evitarea blocării activității de transport rutier, principalul element în lanțul logistic de aprovizionare al capacităților de producție cu materii prime și materiale și al populatiei cu mărfuri de strictă necesitate, alimente și medicamente.
Blocarea activității de transport rutier va atrage imediat intrarea în colaps a economiei naționale, cu consecințe imediate și catastrofale”.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.