O campanie nationala de informare si educare cu privire la siguranta, calitatea si eficienta medicamentelor generice a fost lansata miercuri de Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR), cu sprijinul Ministerului Sanatatii (MS) si al Agentiei Nationale a Medicamentelor si Dispozitivelor Medicale (ANMDM).
„In demararea acestei campanii, am avut in vedere necesitatea imbunatatirii cunostintelor romanilor cu privire la medicamentele generice, care pot genera economii semnificative pentru consumatorii finali, fara a se face vreun compromis la calitate”, a declarat presedintele APMGR, Dragos Damian, intr-o conferinta de presa organizata de Asociatie cu prilejul lansarii campaniei de informare „Medicamentele generice: eficienta, calitate si siguranta la un pret mai mic”.
Potrivit acestuia, se pot face economii de peste 100 de milioane de euro in sistemul de sanatate din Romania, bani care pot sa fie utilizati de alte segmente din sanatate, daca in farmacii se vor utiliza medicamentele generice „la cota” la care ar trebui.
„Consideram ca aceste actiuni de constientizare sunt necesare mai ales in contextul in care in ultimii ani s-a inregistrat o reducere a consumului medicamentelor ieftine de la circa 38% in anul 2011 la 28% in prezent. Exista o tendinta de utilizare a medicamentelor scumpe, in loc sa fie folosite medicamentele generice ca o varianta mai accesibila. Pacientii romani trebuie sa stie ca aceste medicamente generice sunt le fel de sigure, eficiente ca orice medicament disponibil in farmacii, dar in plus au preturi accesibile. Avem exemple de medicamente generice care sunt de 100 de ori mai ieftine decat un medicament original. Statul deconteaza aceeasi valoare pentru ambele medicamente, in schimb, pacientul plateste din buzunar de 100 de ori mai mult pentru un medicament decat pentru celalalt, ceea ce este absurd”, a spus Dragos Damian.
El a precizat ca un alt obiectiv al campaniei il constituie informarea consumatorilor asupra dreptului de a cere medicului sau farmacistului mai multe informatii cu privire la tratamentul recomandat.
„Cred ca este important ca pacientii sa intrebe specialistii ce optiuni de tratament sunt disponibile, in asa fel incat sa faca o alegere informata. Campania va debuta pe o etapa-pilot desfasurata pe trei luni care va cuprinde o serie de activitati de informare, inclusiv un website, www.medicamente-generice.ro, actiuni de comunicare in presa scrisa, in mediul online, social, media. In Romania, medicii prescriu medicamentele pe baza substantei active, care se regaseste in mai multe medicamente sub diverse denumiri comerciale si la preturi diferite. Prin urmare, este foarte important ca pacientii sa cunoasca optiunile de tratament disponibile in farmacii, pentru a putea face o alegere informata”, a subliniat Damian.
Secretarul de stat in MS Dorel Sandesc a apreciat campania de informare drept una deosebita.
„Un element esential pentru reusita oricarui proiect o reprezinta informarea adecvata a tintelor unui proiect si in cazul nostru tintele sunt pacientii romani. Credem ca este nevoie de aceasta campanie, pentru ca pacientii nu sunt in prezent informati adecvat cu privire la ceea ce inseamna medicamentele generice, la avantajele pe care le implica utilizarea lor, avantaje legate de efectul economic, fara a afecta calitatea ingrijirilor medicale. MS doreste sa se implice in aceasta campanie si am nadejdea ca ea va fi o campanie de succes”, a spus Sandesc.
Presedintele ANMDM, Marius Savu, a explicat ca rolul agentiei este acela de a fi sigura ca medicamentele care intra in utilizare corespund anumitor cerinte, in special legate de calitate si de profilul beneficiu-risc.
Potrivit acestuia, principalul lucru urmarit in producerea unui medicament este efectul asupra organismului si in functie de acesta, medicamentul este acceptat sau nu.
„Important este ca medicamentul generic sa corespunda acestor criterii de calitate iar toate demersurile pe care le-am facut pentru autorizarea acestora am vrut sa fim siguri ca medicamentele generice respecta partea de calitate. Incepand de anul trecut, toate fabricile producatoare de materii prime din lume sunt evaluate mult mai strict de Agentia Europeana a Medicamentului. Exista studii de bioechivalenta care arata calitatea similara a produsului generic cu cel original. Eu, ca institutie, consider ca medicamentele care sunt autorizate sa fie puse pe piata in Romania respecta aceste reguli de calitate. Daca exista exceptii, mi-as dori foarte mult ca acestea sa fie transmise catre autoritatea competenta, pentru ca noi sa putem sa luam masurile care se impun”, a afirmat Savu.
El a sustinut ca medicamentele generice indeplinesc aceleasi standarde de calitate ca orice alte medicamente care sunt comercializate in Romania, intrucat sunt supuse aceluiasi control strict al ANMDM.
In opinia sa, folosirea cu predilectie a medicamentelor generice acolo unde acestea sunt o alternativa de tratament va ajuta sistemul de sanatate sa faca fata presiunilor bugetare imense la care este supus si pacientii romani sa beneficieze de tratamente sigure si eficiente, la costuri mai mici.
Savu a aratat ca exista tratamente care costa si 500.000 de euro. „Cred ca la un moment dat va trebui sa existe o discutie serioasa fata de ce isi permite un sistem de asigurari de sanatate. Exista un tratament pentru o anumita afectiune care costa 60.000 de euro per pacient. In Romania avem 100.000 de pacienti tratabili cu acest medicament, discutam de 6 miliarde de euro doar pentru o molecula. Probabil ca va trebui sa gasim finantari pentru toate, pentru ca pana la urma este nevoie, dar uneori va trebui — si aici vazut cum se pot limita anumite costuri. Nu mi se pare normal ca din tratamentul unui bolnav tu sa ai un profit cat un Mercedes de ultima generatie”, a declarat Marius Savu.
El considera ca in momentul in care exista un tratament cu medicament generic, el trebuie folosit.
Savu a mai spus ca si-ar dori ca pe fiecare reteta electronica sa fie trecut DCI-ul (denumirea comuna internationala) si justificarea pentru un anumit brand sa fie foarte bine facuta.
Sursa foto: Agerpres
Sursa: Agerpres