Un proiect de lege inițiat de USR PLUS propune decalarea vacanțelor în funcție de regiuni și cicluri de învățământ.
Cele trei obiective ale inițiativei legislative sunt: stimularea creșterii turismului și industriei HoReCa, creșterea confortului celor care merg în vacanță și exemple de bune practici ce au fost folosite în alte state.
Inițiativa legislativă a fost anunțată de către Alin Apostol, iar deputatul USR PLUS nu a precizat niciun cuvânt cu privire la educație, implicațiile asupra elevilor sau desfășurării anului școlar.
Deputatul USR-PLUS vorbește despre un nou model de vacanță pentru elevi. Soluția ar urma să stimuleze „creșterea turismului intern, aduce un impact pozitiv asupra domeniului hotelier şi a celorlalte segmente HoReCa, elimină blocajele din traficul rutier, dar şi aglomerația din staţiuni”.
„Acordarea vacanței intersemestriale, în baza ordinului Ministrului Educației și Cercetării, pe o perioadă de minimum o săptămână, în fiecare macroregiune, în mod succesiv și fără suprapunere.
Începerea anului școlar pentru clasele 0 până la clasa a IV-a inclusiv, a VIII-a și a XII-a în prima zi de luni din septembrie, iar pentru clasele a V-a până la a VII-a inclusiv și a IX-a până la a XI-a inclusiv în a treia zi de luni din septembrie”, se menționează în proiectul de lege.
Alin Apostol susține că a propus introducerea unui nou model de vacanțe, model care ar fi funcționat și în alte țări europene și care ar fi contribuit la stimularea turismului și HoReCa.
„Adoptarea unui nou model de vacanţă pentru elevii României. Un model, ce s-a dovedit de succes în multe ţări europene, poate fi şi o soluţie cu impact pozitiv asupra economiei naţionale.
Şi în România putem implementa împărţirea teritoriului pe zone geografice. Fiecare macroregiune intră în vacanţa intersemestrială cu durata de 1 săptămână pe rând şi fără suprapunere.
O simplă succesiune poate avea un impact major: stimulează creşterea turismului intern, aduce un impact pozitiv asupra domeniului hotelier şi a celorlalte segmente HoReCa, elimină blocajele din traficul rutier, dar şi aglomeraţia din staţiuni.
Putem dubla această stimulare a economiei cu susţinerea educaţiei printr-o succesiune a datei de debut al anului şcolar în septembrie”, a precizat el, potrivit Edupedu.ro.
În expunerea de motive, parlamentarul USR-PLUS a menționat mai multe state din Europa, care au apelat la descentralizarea vacanțelor școlare.
În Cehia, vacanța de primăvară/Paşte pentru învățământul primar este de o săptămână între 1 februarie şi 14 martie 2021, în funcţie de regiune, iar pentru învăţământul secundar general este de o săptămână între 1 februarie şi 14 martie 2021, în funcţie de regiune.
În Franţa, vacanţa de iarnă/carnaval se extinde la două săptămâni între 8-21 februarie 2021 (zona A), 22 februarie – 7 martie 2021 (zona B) şi 15-28 februarie 2021 (zona C), iar vacanţa de primăvară/Paşte se extinde la două săptămâni după cum urmează: 12-25 aprilie 2021 (zona A), 26 aprilie – 9 mai 2021 (zona B), 19 aprilie – 2 mai 2021 (zona C).
În Germania, în conformitate cu Acordul de la Hamburg dintre landuri privind armonizarea în sistemul şcolar, anul şcolar începe la 1 august şi se încheie la 31 iulie. Începutul şi sfârşitul efectiv depind de datele sărbătorilor de vară care variază de la un an la altul. De asemenea, în Germania, deşi există o dată oficială de începere la 1 august, în realitate, şcolile din diferite landuri încep între 3 august şi 14 septembrie, astfel oferindu-se o independenţă decizionale land-urilor.
În Italia, şcolile pot adapta calendarul şcolar, stabilit de regiuni, la cerinţele PTOF (documentul de bază al identităţii culturale şi de planificare a fiecărei şcoli; defineşte la fiecare trei ani programul curricular, extra-curricular, educaţional şi proiecte organizaţionale ale fiecărei şcoli).
Anul şcolar începe între săptămânile 1 şi 3 din septembrie şi se termină între săptămânile 1 şi 3 din iunie.