Amploarea distrugerilor provocate de inundatiile de pe Valea Vaserului de la sfarsitul lunii iulie este relevata si de valoarea pagubelor, numai pe calea ferata a Mocanitei acestea fiind de 190 de miliarde de lei vechi. Este pentru prima oara cand se avanseaza o cifra in ce priveste necesarul de fonduri pentru ca zona Vaser sa fie inclusa in circuitul economic si turistic. Suma a fost avansata la intalnirea pe care autoritatile judetului Maramures au avut-o cu ministrul Dezvoltarii, Laszlo Borbely, chiar pe Vaser, din locul in care porneste Mocanita.
Prefectul Bondi Gyongyike a spus ca delegatia guvernamentala, in frunte cu ministrul, s-a deplasat pe Valea Vaserului, pe traseul Mocanitei, pe un drum pe care l-a descris ca fiind foarte greu accesibil. Ea a aratat ca refacerea caii ferate pentru Mocanita presupune o „investitie enorma” si ca nu se poate spune cand va fi facuta aceasta.
„Intr-o prima faza, se va incerca refacerea caii ferate pe un prim tronson de 10-15 kilometri, pentru ca acolo sunt case locuite”, a spus Bondi, care a adaugat ca exista pierderi si pentru turism si pentru agentii economici din zona, care se ocupa cu exploatarea lemnului.
“In exploatarea lemnului lucreaza legal peste 800 de oameni care risca sa ramana fara locuri de munca in cazul in care nu se reface infrastructura caii ferate. Domnule ministru, sa stiti ca avem probleme si cu taierile ilegale de lemn. Noi incercam sa rezolvam problema asta de frauda. Suntem constienti ca nu vom reusi in totalitate, dar macar incercam sa diminuam taierile ilegale”, a spus Vasile Ciolpan.
Pe Vaser, ministrul Borbely a discutat cu mai multi sateni care i-au spus ca au o mare problema cu hotii de masa lemnoasa. „Transporta lemnul cu camioane mari si trec pe aici pe drumul asta ingust. Trepidatiile ne crapa casele. Daca deschizi gura sa spui ceva te ameninta. Trebuie facut ceva. Vara transporta cu camioanele pe ulita, iar iarna se baga cu camioanele pe cursul apei inghetate”, a declarat o localnica.
Pagubele produse de inundatii la calea ferata forestiera („Mocanita”) au fost evaluate la aproximativ 190 miliarde lei vechi. Directorul Directiei Silvice, Pavel Horj, a mentionat ca pentru reabilitarea primului tronson de cale ferata forestiera, in lungime de aproximativ 15 km si care deserveste populatia care locuieste in zona este necesara suma de 10 miliarde lei vechi.
Autoritatile au fost informate si de actiunea initiata de mai multi turisti straini indragostiti de calatoriile cu Mocanita si de Vaser, care au demarat o campanie de strangere de fonduri si despre care ziarul electronic eMaramures.ro a relatat imedat dupa inundatii.
Asociatia „Ajutor pentru linia ferata de pe Valea Vaserului din Romania” a facut un apel de reabilitare a acestui obiectiv turistic pe site-ul www.wassertalbahn.ch, prin efectuarea de donatii. De asemenea, si Ambasada Romaniei de la Viena si-a propus sa studieze posibilitatea de a organiza o actiune de promovare a acestui obiectiv si eventual de sensibilizare a celor dispusi sa contribuie financiar sau in alte moduri la inlaturarea efectelor calamitatilor naturale din aceasta zona.
CITESTE SI:
Sursa: Vasile Dale