Propulsia primului etaj al rachetei Antares, care a explodat marti seara la scurt timp dupa lansare, era asigurata de motoare derivate dintr-o tehonologie sovietica datand din anii ’60, a precizat constructorul sau american Aerojet Rocketdyne. „Acest motor, denumit AJ-26, initial cunoscut ca fiind NK-33, a fost construit pentru lansarea rachetei rusesti N1 pentru misiuni cu echipaj uman pe Luna”, a anuntat compania cu sediul a Sacramento (California, vest) pe site-ul sau de Internet. Sistemul cu doua motoare AJ-26 ofera lansatorului Antares „performante imbunatatite la costuri mai mici in comparatie cu alte motoare pentru racheta de aceeasi capacitate”, a dezvaluit firma, care in anii ’90 a cumparat licenta de fabricatie a acestor motoare in Statele Unite.
Motorul a fost, la origine, construit de compania rusa JSC Kuznetov, in apropiere de Moscova. Aerojet Rocketdyne sustine ca, din 1993, a modernizat complet motorul si mecanismul sau.
Potrivit Orbital Sciences, o societate sub contract cu NASA care trebuia sa lanseze racheta Antares ce transporta o capsula pentru alimentarea Statiei Spatiale Internationale (ISS), fosta Uniune Sovietica a cheltuit la acea vreme echivalentul a 1,3 miliarde de dolari intr-o perioada de zece ani pentru a dezvolta acest motor. In total, peste 200 de motoare au fost construite, insa acestea nu au fost folosite niciodata.
„Sovieticii aveau o problema cu acest motor in anii ’60 si au oprit in cele din urma fabricarea sa”, a explicat pentru AFP Marco Caceres, un expert in sectorul spatial pentru Teal Group.
NASA a testat AJ-26, care arde kerosen si oxigen, la centrul sau de la Stennis, in Mississippi (sud), unde, in mai, unul dintre aceste motoare a explodat in cursul unui test static la sol.
Agentia spatiala a refuzat, in acest stadiu, sa stabileasca o legatura intre acest accident si explozia rachetei Antares marti seara, la cateva secunde dupa lansare, la baza spatiala Wallops din Virginia (est).
Primele patru zboruri ale Antares s-au desfasurat fara probleme.
Orbital Sciences si NASA au inceput sa ancheteze asupra cauzei producerii incidentului.
Inginerii Orbital au spus ca nu s-a observat nicio problema in timpul numaratorii inverse. Orbital a precizat, de asemenea, ca este vorba de prima lansare a Antares 130, o versiune mai puternica a lansatorului decat modelele 110 si 120 utilizate pana acum.
Pe langa motoarele de provenienta ruseasca, Orbital Sciences a solicitat societatii ucrainene Iusjnoe fabricarea rezervoarelor si structurii primului etaj al rachetei Antares.
Accidentul de marti seara va determina NASA sa examineze in detaliu lansatorul Antares si, in special, utilizarea motorului de provenienta ruseasca, apreciaza John Logsdon, fostul director al „Space Policy Institute” de la Washington.
Sursa foto: Arhiva
Sursa: Mediafax