Camera Deputaților a aprobat marți, proiectul de lege care facilitează înmatricularea vehiculelor prin intermediul unei aplicații administrate de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Propunerea urmează să fie trimisă președintelui Klaus Iohannis pentru promulgare și, ulterior, să fie publicată în Monitorul Oficial.
Noul sistem va permite șoferilor români să își înmatriculeze mașinile fără a mai fi necesară prezența fizică la un sediu specializat. Proiectul de lege, adoptat deja de Camera Deputaților, introduce modificări în OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, respectiv Codul Rutier. Noile dispoziții legislative includ introducerea unor articole noi, cuprinse între articolul 11-2 și 11-7.
Conform modificărilor aduse în OUG 195/2002 și Codul Rutier, pentru a efectua procesul de înmatriculare online a mașinii, șoferii vor trebui să furnizeze un set minim de date necesare identificării vehiculului, precum și, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare diferitelor operațiuni, cum ar fi: înmatricularea, transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, emiterea unui nou certificat de înmatriculare, radierea din circulație, precum și procedurile fiscale asociate, cum ar fi declarația fiscală sau radierea din evidențele fiscale.
În termen de 5 zile de la data efectuării, prin intermediul platformei informatice (…) a operațiunilor de înmatriculare, de transcriere a transmiterii dreptului de proprietate, de emitere a unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării datelor din acesta sau de radiere din circulație a unui vehicul, autoritatea competentă de înmatriculare transmite în format electronic organelor fiscale locale competente următoarele informații și documente:
a) datele de identificare ale persoanelor care au dobândit dreptul de proprietate asupra vehiculului care face obiectul respectivei operațiuni, precum și ale deținătorului mandatat, după caz;
b) datele de identificare și caracteristicile tehnice ale vehiculului;
c) confirmarea efectuării operațiunii de înmatriculare, de radiere din circulație sau de emitere a unui nou certificat de înmatriculare, după caz, precum și confirmarea declarării în scop fiscal și de radiere din evidențele fiscale;
d) actele translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor și, după caz, extrasele din contractele de leasing, care să conțină cel puțin părțile, data încheierii contractului și datele de identificare ale vehiculului, precum și procesele-verbale de predare-primire”, se arată în noul proiect de lege.
Grigore Ciascai