Avioanele cu care vom zbura peste 10 ani vor fi mai usoare si implicit mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si mai putin poluante dar, in special, o calatorie cu un astfel de avion va fi cu mult mai spectaculoasa decat un banal zbor din prezent, conform proiectului unui producator britanic care vizeaza inlocuirea hublourilor din fuselaj cu panouri superusoare din ecrane inteligente, care vor creea senzatia ca poti intinde mana pentru a atinge norii, conform unui material publicat de The Guardian.
Acest proiect deschide o fereastra catre cursele de pasageri ale decadei viitoare, starnind entuziasmul pentru cei carora le place sa zboare dar si, probabil, panica, in randul celor care se tem de zbor: un avion fara hublouri, cu partile laterale si cea superioara a fuselajului acoperite pe interior cu ecrane inteligente ce vor permite o priveliste panoramica in timpul zborului dar si interactiuni precum posibilitatea de a naviga pe internet sau verificarea mesajelor e-mail.
Conform proiectului, pasagerii vor putea sa identifice regiunea deasupra careia se afla prin simpla atingere a ecranului. Daca nu doresc sa priveasca in jur sau sunt deranjati de lumina, pasagerii pot inchide aceste ecrane inteligente. Acest concept al unui avion fara hublouri, bazat pe o tehnologie imprumutata de la telefoanele mobile si de la televizoarele smart, a fost lansat de Centre for Process Innovation (CPI), o organizatie din nord-estul Angliei care colaboreaza cu alte companii in domeniul inovatiei si al dezvoltarii de noi produse. Acest concept permite instalarea unor ecrane de inalta definitie, usoare si foarte subtiri, pe partea interioara a fuselajului, ecrane pe care vor fi afisate imagini de la exteriorul aeronavei, preluate de la diferite camere amplasate in exterior.
In afara de spectaculozitatea acestui concept, principala miza este reprezentata de reducerea greutatii aeronavelor, care la randul ei inseamna un consum mai mic, o poluare mai redusa si bilete mai ieftine pentru calatori. Conform calculelor facute de specialistii de la CPI, la o scadere cu 1% a greutatii aparatului de zbor corespunde o economie de combustibil de 0,75%.
Aceasta ideea a venit in urma unor discutii privind folosirea dispozitivelor electronice printabile, in care este specializat acest centru, in domeniul aeronautic. “Am stat de vorba cu specialisti din domeniul aerospatial si am inteles ca este nevoie de noi aparate de zbor mai usoare”, a declarat Dr. Jon Helliwell, reprezentant al CPI. Prin amplasarea de hublouri, in cazul avioanelor, fuselajul trebuie intarit si greutatea acestuia creste. Prin excluderea hublourilor si instalarea de pereti din ecrane, fuselajul va fi mai usor.
Aceste ecrane vor fi construite pe baza de diode luminiscente organice (OLED-uri) – materiale care genereaza lumina atunci cand sunt activate de electricitate.
Gruparea CPI este una dintre cele sapte organizatii care fac parte din grupul High Value Manufacturing Catapult, un grup umbrela care beneficiaza de finantare guvernamentala pentru stimularea inovatiei si dezvoltarii. CPI functioneaza identificand provocari in domeniul industriei, asa cum este producerea unui avion fara hublouri, si apoi propune modalitati de a depasi aceste provocari, conform lui Helliwell.
Un OLED este o componenta electronica in forma de folie foarte subtire, luminoasa, facuta dintr-un material organic semiconductor. Prin comparatie cu tehnologia LED, OLED-urile sunt mai ieftine, dar eficienta si lumina produsa sunt la ora actuala inca mai scazute, iar durata de functionare este mai scurta.
OLED-urile sunt folosite in special pentru producerea de ecrane pentru televizoare cu diagonala mare, de peste 1 metru, dar si pentru telefoane mobile si monitoare de calculator. Un avantaj important al acestei tehnologii este consumul redus de curent electric. Tot pentru viitorul apropiat, diferite companii si grupuri pentru inovatie au in vedere folosirea tehnologiei OLED pentru producerea de ecrane flexibile, care vor putea fi impaturite sau facute sul, pentru ziarele viitorului — asa-numitele e-paper sau ca solutie pentru iluminarea ieftina a locuintelor printr-o folie subtire si transparenta ce va putea fi aplicata direct pe perete.
Sursa: Agerpres